Projecten
OZR Opvangmandaat: Is CLIL voordelig voor iedereen ? Onderzoek naar de effectiviteit van Content and Language Integrated Learning in heterogene taalcontexten aanwezig in Brusselse scholen van de Vlaamse Gemeenschap. Vrije Universiteit Brussel
Learning (CLIL) steeds meer aan populariteit gewonnen in Europese
onderwijscontexten. De voordelen van CLIL-programma's zijn dan
ook goed gedocumenteerd. Hoewel de mate kan variëren afhankelijk
van de onderzoekscontext, resulteert CLIL vaak in een hogere
vaardigheid in de doeltaal (DT) van het programma, met weinig tot
geen nadelen voor wat betreft de ...
Taalideologieën in wetenschappelijke teksten over Content & Language Integrated Learning (CLIL). Een sociolinguïstische en discoursanalytische benadering Universiteit Gent
Via vergelijkende kwantitatieve en kwalitatieve analyses onderzoek ik taalideologieën in wetenschappelijke teksten over CLIL. Hiervoor wordt bepaald (i) hoe CLIL gedefinieerd en gepromoot wordt in wetenschappelijke teksten; (ii) in welke mate wetenschappelijke teksten over CLIL in hun genre ‘hybride’ zijn.
Doctoraatsopleiding in meertalige Natural Language Processing KU Leuven
Het betreft een functie in de onderzoekseenheid ‘Human Computer Interaction’ binnen het departement van Computer Science. Het gebied van meertalige NLP zit in de lift. Dit is in belangrijke mate te danken aan grote meertalige voorgetrainde taalmodellen zoals mBERT en XLM-R die aangetoond hebben over verrassende meertalige overdrachtscapaciteiten te beschikken. Het succes van deze modellen heeft echter haar beperkingen: meerdere studies hebben ...
Sabbatperiode Albert Oosterhof: Toegepaste neerlandistiek: Studies naar Nederlandse taalvariatie en grammatica in toegepaste context KU Leuven
De sabbatperiode is gericht op de uitvoering van een aantal deelstudies op het gebied van Nederlandse grammatica, taalvariatie en taalbeheersing. Daarbij zal onder meer over volgende thema’s gepubliceerd en gepresenteerd worden: - weglating van taalelementen in krantenkoppen: voorzetsels (in samenwerking met onderzoeksgroep GIST, UGent); - comparatieve correlatieven in het Nederlands: constructies met de langer… de meer en invloed van het ...
Ontrafeling van de ontwikkeling van "pedagogical content knowledge" over het vak Frans KU Leuven
Vakdidactische kennis van leraren (pedagogical content knowledge, PCK) (Shulman, 1986b) is een belangrijke voorspeller van onderwijskwaliteit en leerresultaten van leerlingen (e.g., Baumert et al., 2010; Kunter et al., 2013). Het is daarom een belangrijke taak van de lerarenopleiding om de ontwikkeling van PCK zo goed mogelijk te bevorderen bij toekomstige leraren. Dit proefschrift streeft naar een beter begrip van de ontwikkeling van PCK. ...
METLab 2.0: naar de verdere uitbouw van een gedeeld mobiel eye-tracking lab KU Leuven
Linguistic Displacement in Contemporary Theatre and Performance Vrije Universiteit Brussel
Sabbatperiode Geert Brône: De ontwikkeling van een onderzoeksprogramma rond kijkgedrag in face-to-face interactie KU Leuven
De voorbije jaren heb ik, samen met collega’s van mijn onderzoeksgroep en in verschillende interdisciplinaire samenwerkingsverbanden, gewerkt aan een methodologische proeftuin voor de studie van kijkgedrag in face-to-face interactie, waarbij gebruik gemaakt wordt van mobiele eyetracking-technologie. Deze methode speelt een centrale rol in: (a) een lopend KUL-C1-project waarvan ik de PI ben en dat in september 2020 afgerond zal worden ...