Projecten
Machteloos (of machtig)? Hoe kunnen leerkrachten victimisatieprocessen op school beïnvloeden? KU Leuven
Versterken van leerkrachten in het Ethiopisch lager onderwijs om executieve functies van leerlingen te stimuleren als voorwaarde voor academische prestaties en toekomstsucces. KU Leuven
Onderwijs is de sleutel tot de verwezenlijking van vele andere duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Federale Democratische Republiek Ethiopië. Als mensen kwaliteitsonderwijs kunnen volgen, kunnen zij de armoedespiraal doorbreken. Onderwijs helpt daarom de ongelijkheid te verminderen en gendergelijkheid te bereiken. In Ethiopië, waar 44% van de meer dan 95 miljoen inwoners tussen 0 en 14 jaar oud is, kunnen inspanningen om het onderwijs ...
De ontwikkeling van executieve functies bij de overgang van kleuteronderwijs naar het lager onderwijs. De rol van de thuis- en schoolomgeving en de invloed op schools presteren. KU Leuven
Executief functioneren (EF) verwijst naar een reeks cognitieve processen die noodzakelijk zijn voor het controleren van gedrag, gedachten en emoties. Het is een complex concept, bestaande uit drie kern-EFs, werkgeheugen, inhibitie en cognitieve flexibiliteit, die op zichzelf multidimensioneel zijn en verder kunnen worden onderverdeeld in subcomponenten. Goed ontwikkelde EFs zijn essentieel voor het schools functioneren, in het bijzonder bij ...
Met een beetje hulp van mijn leerkracht: De rol van leerkracht-leerlinginteracties bij victimisatie door leeftijdsgenoten op school KU Leuven
Pesten en victimisatie door leeftijdsgenoten zijn hardnekkige problemen op scholen. Slachtoffers lopen risico op meerdere negatieve gevolgen op de korte en lange termijn. Hoewel leerkrachten worden gezien als belangrijke interactiepartners op school en sleutelfiguren bij het voorkomen en verminderen van pesten, wordt hun rol bij victimisatieprocessen pas recent bestudeerd. Het hoofddoel van dit proefschrift was om de rol van ...
Begaafde kinderen helpen om hun volledig potentieel te realiseren: de wisselwerking tussen leerkrachten en kinderen KU Leuven
Alle mensen delen de need to belong; het gevoel hebben dat anderen hen leuk vinden of liefhebben en om hen geven. Warme, ondersteunde relaties vormen met de mensen rondom ons, is daarom cruciaal voor een positieve ontwikkeling. In het leven van kinderen vormt de klas een belangrijke ontwikkelingscontext. De personen in deze context, i.e., leerkrachten en klasgenoten, spelen een beslissende rol in hun ontwikkeling. Ons doel in dit proefschrift ...
De Invloed van de Leerkracht-Leerlingrelatie en -interactie op het Werkgeheugen van Kinderen in het Lager Onderwijs: een Multi-Method Benadering KU Leuven
Het werkgeheugen (WG), één van de kerncomponenten van executieve functies (EF), is verantwoordelijk voor het tijdelijk vasthouden en manipuleren van verbale en visueel-ruimtelijke informatie. Het speelt een belangrijke rol in planning, besluitvorming, redeneren en probleemoplossend denken, waardoor het van cruciaal belang is voor de schoolprestaties en het sociaal functioneren van kinderen. In het lager onderwijs, waar fundamentele ...
Sabbatperiode J L Spilt: Co-regulatie in nabije leraarleerlingrelaties KU Leuven
In de laatste 30 jaar is er in toenemende mate belangstelling geweest voor onderzoek naar de affectieve kwaliteit van dyadische leraar-leerlingrelaties. In de literatuur wordt de leerkracht-leerlingrelatie wel beschreven als een “secundaire” of “ad-hoc” gehechtheidsrelatie en worden leerkrachten beschouwd als “secundaire” of “ad-hoc” gehechtheidsfiguren. Daarmee wordt bedoeld dat leerkrachten de functies van veilige haven en veilige basis ...