Projecten
Theoretische en methodologische vernieuwing in het onderzoek naar sociaal gedeelde metacognitieve regulatie bij studenten hoger onderwijs Universiteit Gent
Hoewel het hoger onderwijs van studenten vereist dat zij zelf leren, is hun metacognitieve regulering vaak onvoldoende voor adequate zelfregulering. Collaborative learning (CL) heeft bewezen effectief te zijn in het bevorderen van de zelf- en sociaal gedeelde metacognitieve regulering (SSMR) van studenten. Dit laatste verwijst naar een gezamenlijke en wederkerige betrokkenheid van meerdere samenwerkende leerlingen in het reguleren van ...
Kritische studie van Hugo Grotius 'Historia Gotthorum' en 'De origine gentium Americanarum' vanuit ideologisch en methodologisch perspectief. KU Leuven
Ten eerste biedt deze studie een moderne kritische uitgave bieden van Hugo Grotius’ ‘Prolegomena’ tot Historia Gotthorum, met een Engelse vertaling en commentaren.
Ten tweede wordt de ideologische dimensie van Grotius’s Historia Gotthorum onderzocht door een analyse van de tekst als uitdrukking van een bredere Europese traditie van nationale geschiedenissen die vroegmoderne landen aan de oude stammen van Europa ...
Een kritische analyse van het methodologisch statuut van evolutionaire verklaringen voor het ontstaan en de mogelijke functies van kunst Universiteit Gent
Sinds de laatste decennia worden culturele en sociale fenomenen zoals kunst, religie, taal en moraliteit toenemend vanuit evolutionair oogpunt bestudeerd. Er kunnen zich echter methodologische problemen voordoen bij de toepassing van een biologische theorie op deze onderwerpen. Het doel van dit onderzoek, met kunst als gevalsstudie, is moeilijkheden en mogelijkheden in kaart te brengen om zowel de studie van dergelijke fenomenen als de ...
Een methodologisch kader voor multicriteria besluitvorming op vlak van verkeersveiligheid Universiteit Hasselt
Technologieën beoordelen wanneer het er het meest toe doet: Een methodologisch framework om ex-ante LCA op innovatieve betontechnologieën uit te voeren. Universiteit Antwerpen
Onderzoek naar de rol van de leraar in omgevingen voor door technologie verbeterd samenwerkend leren ter ondersteuning van complexe vaardigheden KU Leuven
Terwijl zowel industriële bedrijven als onderzoekers in ons vakgebied steeds krachtigere onderwijsrobots en intelligente bijlessystemen ontwikkelen, is er weinig begrip over hoe deze technologie effectief kan worden geïmplementeerd in het onderwijs en hoe dit de rol van de leraar zal beïnvloeden. Mijn onderzoeksprogramma zal zich richten op hoe leraren onderwijstechnologie effectief kunnen gebruiken en ermee kunnen omgaan om complexe ...
Verbeteren van kwantitatieve onderzoeksmethoden in de socio-economie: een systematische analyse van stakeholder-evaluatie onderzoek Universiteit Gent
In lijn met mijn breed, empirisch expertiseveld rond kwantitatief onderzoek binnen de socio-economie, zal de focus van mijn onderzoeksproject liggen op methodologische verbeteringen en vernieuwingen in stakeholder-evaluatie in de agrovoedingssector, wat nauw aansluit bij het domein meta-onderzoek. In dit geval wens ik kennis te genereren rond keuzegedrag van actoren in de keten, waarbij zowel primaire als secundaire data onder de loep zal ...
Het ontwerpen en optimaliseren van metaheuristieken: een noodzakelijke stap voor VRP onderzoek Universiteit Hasselt
Trauma herinneren tussen spreken en zwijgen: Een meervoudig case study onderzoek met Koerdische vluchtelingengezinnen in België KU Leuven
Onderzoek naar de psychosociale gevolgen van collectief geweld en gedwongen migratie bestudeert in toenemende mate de potentieel disruptieve impact van deze ontwrichtende levenservaringen op relationele dynamieken binnen vluchtelingengezinnen. Tegelijkertijd exploreren studies hoe intra-familiale processen een protectieve rol kunnen spelen in het ombuigen van de negatieve impact van traumatisering en de ondersteuning van post-trauma herstel. ...