Projecten
Health-Cultures: Gezondheidszorg en multiculturalisme Universiteit Hasselt
Wie voelt zich geïntegreerd?Een interdisciplinaire analyse van patronen van identificatie en participatie van drie immigrantengroepen in Vlaanderen. Universiteit Antwerpen
Bouwen aan wederzijds begrip van emoties in interculturele interacties KU Leuven
PhD: Hoe gaan scholen om met etnische diversiteit en welke gevolgen heeft dit? KU Leuven
Veel landen kampen met etnische en socio-economische ongelijkheid in het onderwijs: leerlingen uit arme gezinnen en/of met een migratieachtergrond behalen minder goede schoolprestaties dan leerlingen uit witte gezinnen, ook na controle van individuele capaciteiten. Voortbouwend op eerder onderzoek in verschillende disciplines, slaat het ECDIS-project een nieuwe weg in om deze ongelijkheden te begrijpen (en zo adviezen te kunnen formuleren om ...
Interculturaliseren van Ethiopische universiteiten. De mening van studenten, docenten en bestuurders. KU Leuven
Ethiopië, het centrum van Afrika en de zetel van de Afrikaanse Unie, is een typisch meertalig en multi-etnisch land waarin ruim 81 etnisch-culturele groepen met een totale bevolking van 120 miljoen inwoners samenleven. Daarom is diversiteit (taalkundig en cultureel) een feit in de Ethiopische samenleving. Dit feit komt ook tot uiting in de Ethiopische universiteitsbevolking. Als reactie op de lokale en mondiale vraag naar een democratische ...
Hoe gaan verschillende scholen om met culturele diversiteit en (waarom) doet dat ertoe voor onderwijsongelijkheid ? KU Leuven
Vele landen kampen met etnische en socio-economische ongelijkheid in het onderwijs. Door recente inzichten uit onderwijswetenschappen en sociaal-culturele psychologie te combineren, formuleert dit project een nieuwe route om deze ongelijkheid te begrijpen en aan te pakken - een route die start bij schooliversiteitsmodellen (SDM) die reflecteren hoe diversiteit benaderd wordt. Meer specifiek willen we identificeren welke ...
Culturele conflicten in contractuele relaties : naar een cultuurgevoelig contractenrecht KU Leuven
Globalisering en de daarbij horende immigratiegolven hebben geleid tot een significante culturele diversificatie van Westerse samenlevingen, waaronder ook België. Aangezien juridische normen in zeker mate gebaseerd zijn op culturele standaarden, staat hun duurzaamheid in een multiculturele samenleving dan ook steeds vaker ter discussie. Specifiek voor het contractenrecht vormt de culturele diversiteit van de samenleving een bijzondere ...
Nationale trots en vooroordelen? Een test van de relatie tussen de etnische identiteiten van Belgische meerderheids- en minderheidsstudenten en hun vooroordelen en gedragsintenties t.o.v. etnische groepen in sociaal-politieke contexten. Universiteit Gent
Dit onderzoek test of we de relatie tussen nationale trots en vooroordelen beter kunnen onderzoeken door rekening te houden met de complexiteit en betekenisvolheid van de etnische grenzen die actoren trekken, en de rol van de school in dit proces. Dit wordt onderzocht door een voorbereidend kwalitatief onderzoek welke de basis vormt voor een grootschalig kwantitatief onderzoek.