Projecten
Biomedische Microscopische Beeldvorming en in-vivo Bio-Imaging (EGAMI). Universiteit Antwerpen
Prognose verbeteren in hoofd- en halskanker. KU Leuven
Hoofd- en halskanker (HHK) blijft wereldwijd een aanzienlijke
mortaliteit en morbiditeit veroorzaken, ondanks belangrijke klinische
vooruitgang die vroege diagnose en behandeling mogelijk maakt.
Radiotherapie (RT) is een van de meest effectieve modaliteiten in de
behandeling van HKH waarbij tot 80% van de HHK-patiënten
radiotherapie krijgen als onderdeel van hun oncologische
behandeling. Technologische ...
De voordelen van artificiële intelligentie in de radiotherapeutische behandeling van hoofd- en halskanker. KU Leuven
Plaveiselcelcarcinoom in het hoofd-halsgebied is de zevende meest frequente oorzaak van kankersterfte wereldwijd en wordt vaak behandeld met radio(chemo)therapie. Nauwkeurige aflijning van de doelvolumes is noodzakelijk voor een correcte bestralingsbehandeling, maar is in belangrijke mate afhankelijk van de ervaring en perceptie van de arts en is daardoor gevoelig voor menselijke fouten. Inaccurate volume aflijning blijkt een belangrijke ...
Semi-geautomatiseerde beeldsegmentatie en -registratie, waardoor multimodale beeldanalyse voor selectieve interne radionuclidentherapie (SIRT) wordt vergemakkelijkt KU Leuven
Het doel van dit project is om speciale beelduitlijning (registratie) en AI gebaseerde segmenteringstechnieken te ontwikkelen om meer te extraheren informatie van deze afbeeldingen. Dit zal leiden tot nauwkeurigere dosisberekeningen en verificatie van de behandeling, wat op zijn beurt de effectiviteit van de therapie.
Impact van multimodale behandeling bij slokdarmkanker op de ziekte, de patiënt en behandeling zelf KU Leuven
Multimodale behandeling voor potentieel curatief te behandelen lokaal uitgebreid slokdarmkanker (EC) of kanker van de gastro-oesofagale junctie (GEJC) is de standaard behandeling bij de meeste patiënten, omdat het de lokale ziektecontrole en de overleving verbetert bij de meerderheid van de patiënten. We veronderstellen dat multimodale behandeling in deze patiënten niet altijd gelijk staat aan een betere uitkomst vergeleken met enkel een ...
Europees trainingsnetwerk voor de ontwikkeling van slimme neuromonitoringoplossingen ter ondersteuning van precisiegeneeskunde bij acuut centraal zenuwletsel KU Leuven
In traumatic brain/spinal cord injury and stroke – major causes of death and disability -, progress has come from monitored intensive care and swift action upon detection of secondary insults. Although it is possible to monitor intracranial pressure, the brain & spinal cord still behave as a black box. Current measurable signals only roughly represent ongoing pathophysiological processes, and dynamic insults (eg impaired autoregulation ...
CIRCULATIONS AND IMAGINARIES: PHOTOGRAPHY AND MULTILITERACY IN THE POST-MODERN ERA KU Leuven
Dit gezamenlijk doctoraat tussen Sorbonne Nouvelle en KU Leuven betreft een interdisciplinair onderzoek op het kruispunt van taalwetenschap, kunst en fotografiegeschiedenis dat laat zien hoe fotografie en taaldidactiek, die in de negentiende eeuw ontstonden en gemeenschappelijke politieke en economische belangen delen, aan de constructie van representaties van otherness hebben bijgedragen. Het onderzoekt de rol van beelden in de context van ...
Een constructionele multimodale benadering van coördinatie in spraak KU Leuven
Dit project beoogt het beschrijven van de verbale en nonverbale (prosodie, gestiek) kenmerken die bijdragen tot de realisatie van coördinatie in het Engels. Het onderzoek is gebaseerd op een corpus van audiovisuele opnames van spontane dialogen, semi-scripted tv-talkshows en televisie-uitzendingen. De doelstellingen van deze studie zijn tweeledig. We onderzoeken 1) hoe sprekers coördinatiestructuren uitdrukken, met een specifieke focus op de ...
Van lexicale entrainment naar interpersoonlijke coördinatie: een onderzoek naar synchronisatie in het onderwijs KU Leuven
Meer dan veertig jaar geleden merkten LaFrance en collega's (LaFrance & Broadbent, 1976; LaFrance, 1979) een verband op tussen het delen van houdingen en de verstandhouding tussen leraar en studenten in klaslokalen van colleges. Evenzo beschreef Bernieri (1988) een sterke relatie tussen rapport en de mate van beweging synchronisatie in interacties tussen leraar en leerling. Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat sprekers waarschijnlijk ...