Projecten
Loskomen van de pijn: Neurocognitieve benadering voor de verklaring en de voorspelling van de respons op de moderne neurowetenschappelijke aanpak voor patienten met whiplashgeassocieerde aandoeningen Universiteit Gent
Acute pijn helpt ons om gevaar te vermijden. Wanneer pijn chronisch wordt, echter, en er is geen (langer)
weefselschade, het kan zeer invaliderend zijn. Chronische whiplash-geassocieerde stoornis (WAD) is een type
chronische pijn, meestal gekenmerkt door nekpijn. Veel patiënten met WAD vertonen een slechte behandeling
reacties, die een uitdaging vormen voor rehabilitatie. Onlangs is een nieuwe behandeling voorgesteld: de ...
De neurocognitieve ontwikkeling van kleuters met een risico op dyslexie en ADHD KU Leuven
Tot nu toe richtte onderzoek naar de cognitieve voorspellers van dyslexie zich alleen op kinderen met een familiaal of cognitief risico op dyslexie. Echter, een grote groep van deze kinderen vertoont ook een gedragsrisico voor ADHD. Tot dusver besteedden te weinig studies aandacht aan deze dubbele risicogroep, omdat veel studies rond dyslexie kinderen met een extra risico op ADHD uitsloten. Dit doctoraatsproject wil in ten eerste deze kloof ...
Endofenotypering bij autismespectrumstoornissen: neurocognitie en brain imaging. KU Leuven
Verstoorde corticale hiërarchieën in Autisme Spectrum Stoornis: Het geval van hogere-orde visuele waarneming. KU Leuven
Hoewel mensen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) duidelijke problemen in hun dagdagelijks gedrag vertonen, presteren ze op vele perceptuele taken beter dan de typisch-ontwikkelende populatie. Dit is voornamelijk het geval in taken waarvoor de verwerking van geïsoleerde visuele details belangrijker is dan een snel begrip van de globale stimulusconfiguratie. Er bestaan twee neurocognitieve theorieën om deze verschillen in visuele verwerking te ...