Projecten
Moduleren van het motorisch geheugen met niet-invasieve hersenstimulatie: een multimodaal neuroimaging onderzoek . KU Leuven
Het motorisch geheugen ondersteunt onze motorische vaardigheden die essentieel zijn voor dagelijkse activiteiten zoals typen of muziek spelen. Tijdens het initiële leren van een bewegingssequentie neemt de prestatie snel toe. Het leren in deze fase wordt ondersteund door twee netwerken in het brein, meer bepaald het hippocampo- en striato-corticale netwerk. In het bijzonder is er evidentie dat de activiteit in deze netwerken tijdens het ...
De rol van PDE10A bij Alcohol Verslaving: voorspelling van herval aan de hand van in vivo multimodale en translationele neuroimaging KU Leuven
Dit stelt ons in staat om de rol van PDE10A en de interactie ervan met dopamine-signalering in de verschillende stadia van alcoholafhankelijkheid, zowel bij mensen als bij dieren, te onderzoeken. Dit zal worden gecombineerd met functionele magnetische resonantiebeeldvorming (fMRI), gedragsgerelateerde correlaten en geavanceerde wiskundige modelleertools, om specifieke prognostische markers voor alcoholterugvalrisico's, en proof-of-principle ...
Hoge-frequentie visuele stimulatie ter bevordering van gezichtsverwerking: gedrags- en neuroimaging studies bij typisch ontwikkelende individuen en individuen met autismespectrumstoornis. KU Leuven
Deze studies zullen een nieuw bottom-up perspectief bieden in het begrijpen van leermechanismen voor gezichtsverwerking in typische en autistische personen. De resultaten kunnen ook de weg openen voor de ontwikkeling van nieuwe complementaire therapeutische hulpmiddelen om de gezichtsverwerking in autisme te verbeteren, met als voordeel dat zij niet-invasief, selectief, gemakkelijk op te stellen en moeiteloos zijn.
Computationele neuroimaging van object- en gezichtsherkenning. KU Leuven
Het delen en onderscheiden van emoties in de interacties van personen met borderline persoonlijkheidsstoornis gebaseerd op non-verbale emotiecommunicatie KU Leuven
Personen met een borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS) hebben onstabiele interpersoonlijke relaties die worden gekenmerkt door intense emoties. Recente studies suggereren dat deze problemen voortkomen uit beperkingen in het delen en onderscheiden van hun eigen emoties en die van anderen. BPS-patiënten hebben inderdaad doorgaans moeite om de emoties van anderen te delen, terwijl ze tegelijkertijd de neiging hebben om de emoties van anderen ...
Zinsconstructie bij gezonde vrijwilligers en bij patiënten met een neurologische ziekte: een subjectspecifieke benadering aan de hand van magnetoencefalografie en contextafhankelijke taalmodellen KU Leuven
Met taal kunnen we een ongeziene veelheid aan ideeën uitwisselen. Aan de basis van deze krachttoer ligt de mogelijkheid om woorden op een flexibele manier tot zinnen te combineren. Gebruik makend van recente doorbraken uit neurolinguïstiek en hersenbeeldvorming, onderzoeken we hoe zinsconstructie verloopt in gezonde hersenen en hersenen van patiënten met afasie. We toonden al aan dat 400 ms na het lezen de hersenen alle kennis over een woord ...
De reis van een herinnering: dynamiek van leren en consolidatie in rijping en veroudering Universiteit Gent
"Wij zijn onze herinnering". Het MEMODYN-project onderzoekt dit fascinerende onderwerp van
fundamenteel belang. We nemen een nieuw perspectief dat de nadruk legt op de studie van het geheugen,
in zijn natuurlijke dynamische omgeving, als een reis in wording. De twee hoofdpersonen in deze
reis is leren en consolidatie; Van deze processen is bekend dat ze interageren, maar wel hebben
tot nu toe geïsoleerd bestudeerd. Het ...