Publicaties
Gekozen filters:
Gekozen filters:
Dual processes in the psychology of mathematics education and beyond KU Leuven
Het dual-process kader heeft zich in de laatste decennia ontwikkeld tot het meest invloedrijke theoretisch kader voor onderzoek naar redeneren e n beslissen. Volgens dit kader kunnen twee soorten redeneerprocessen ond erscheiden worden: een snel en automatisch proces op basis van heuristie ken en een trager, analytisch, dat beperkt wordt door de werkgeheugencap aciteit (zie Evans, 2008; Kahneman & Frederick, 2005; Sloman, 1996) . Dit kader ...
Spatio-temporal patterns of calcareous grassland fragmentation and consequences for plant species and communities KU Leuven
Het verlies van natuurlijk en half-natuurlijk habitat, en het daaraan gekoppelde proces van fragmentatie, wordt momenteel beschouwd als één van de belangrijkste bedreigingen van de biodiversiteit op wereldschaal. Habitatfragmentatie leidt tot veranderingen in vegetatie omdat plantensoorten teruggedrongen worden in een beperkt aantal kleine habitatfragmenten die bovendien sterk geïsoleerd liggen in het landschap en in toenemende mate blootstaan ...
Mastering complexity and quality in chronic care: The case of type 2 diabetes mellitus KU Leuven
Normal 0 MicrosoftInternetExplorer4 st1\:*{behavior:url(#ieooui) } /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman";} ...
The resource-event-agent ontology as a foundation for business modeling Universiteit Gent
In de praktijk zijn bedrijfsinformatiesystemenU+2014zoals een boekhoudsysteem, een voorraadbeheersysteem, een kostprijscalculatiesysteem, een ordermanagementsysteem U+2014 onderdeel van een veel grotere informatieverwerkende omgeving. Bijgevolg is het volgens Moody en Shanks onnuttig om bedrijfsinformatiesystemen los van elkaar te bekijken. In [MS03] stellen en tonen ze aan dat het beschouwen van informatiesystemen binnen deze bredere context ...
Emerging subjectivities: The differentiation-integration principle of signal processing within the visual system's hierarchy. KU Leuven
Emergerende subjectiviteiten: Het differentiatie-integratie pri ncipe van signaalverwerking binnen de hiërarchie van het visueel systeem Wanneer een deel in ons beeld ontbreekt, is ons visueel systeem toch in staat om dit ontbrekende deel te vervolledigen. Dit fenomeen noemt men vervollediging. Deze vaardigheid is essentieel om objecten waar te nemen in natuurlijke omgevingen, waar deze objecten gedeeltelijk bedekt, gecamoufleerd of ...
Empirically Evaluating Process Mining Algorithms: Towards Closing the Methodological Gap Universiteit Hasselt
Om competitief te blijven op een globale en snel veranderende markt, hebben bedrijven hun focus verlegd van de producten en diensten naar de manier waarop deze gemaakt en geleverd worden aan de klant. Een gevolg daarvan is dat het beheren van de bedrijsprocessen belangrijker is geworden. Bedrijven hebben steeds meer en meer data verzameld over de uitvoering van deze bedrijfsprocessen ondersteund door informatiesystemen. Dit heeft geleid tot een ...
Individuele tewerkstelling, huishoudtewerkstelling en armoede in de Europese Unie Universiteit Antwerpen
Is tewerkstelling het beste instrument tegen armoede voor mensen op arbeidsactieve leeftijd? Op individueel niveau en binnen de huishoudens waar deze volwassenen leven, vermindert participatie op de arbeidsmarkt het risico op financiële armoede significant. Echter, wat vanzelfsprekend lijkt op individueel en huishoudniveau is minder eenduidig op macroniveau. Voor het uitbreken van de economische crisis, leek de Lissabon-agenda een min of meer ...
Teacher-child relationship quality and children's early school adjustment: Measurement, direction of effects, and intervening mechanisms. KU Leuven
Onderzoek heeft herhaaldelijk aangetoond dat de kwaliteit van de leerkracht-leerlingrelatie (en in het bijzonder de mate van nabijheid, conflict en afhankelijkheid) de sociale en academische schoolaanpassing van (vooral jonge) kinderen voorspelt (zie bijvoorbeeld Pianta, Hamre, & Stuhlman, 2003 voor een overzicht). In vergelijking met onderzoek naar de relaties van kinderen met ouders en leeftijdgenoten, werd de relatie met de leerkracht ...