Onderwijskunde (OE) KU Leuven
De onderzoekseenheid Onderwijskunde bestaat uit vier afdelingen:
De onderzoekseenheid Onderwijskunde bestaat uit vier afdelingen:
"Onderzoek binnen dit team is gericht op een select aantal thema's binnen het domein van het leren, het onderwijs en het beheer in het onderwijs. Onderwerpen zijn: 1. Professionele ontwikkeling van docenten 2. Zelf gereguleerd leren 3. Onderwijs technologie 4. Affectieve sociale aspecten van leren en onderwijzen, meer specifiek: welbevinden 5. School management, meer specifiek: school cultuur en beleidsvorming capaciteit van scholen 6. ...
De alliantieonderzoeksgroep is interdisciplinair samengesteld met onderwijsonderzoekers van zowel de Vrije Universiteit Brussel als de Universiteit Gent. De onderzoekfocus van de alliantieonderzoeksgroep is derhalve ook interdisciplinair en bundelt expertise vanuit de wetenschappelijke (sub)disciplines 'educational sciences' en 'educational sociology'. Vanuit onderwijskundige hoek is onderzoek naar onderwijsinnovatie en -implementatie de ...
De Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen bestaat uit 8 onderzoekseenheden: Arbeids- & Organisatiepsychologie & Opleidingskunde (OE); Brein en Cognitie (OE); Educatie, Cultuur en Samenleving (OE); Gezins- en Orthopedagogiek (OE); Gedrag, Gezondheid & Psychopathologie (OE); Methoden, Individuele en Culturele Verschillen, Affect en Sociaal Gedrag (OE); Onderwijskunde (OE); Schoolpsychologie en Ontwikkelingspsychologie ...
Het Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School (COOLS) werkt rond drie assen. Zij onderzoeken het (inter)nationale onderwijsbeleid in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen. Zij bestuderen processen van onderwijsvernieuwing en professionalisering binnen de school als organisatie. Tot slot, richten zij zich op de didactiek van de lerarenopleiding
De nieuw samengestelde onderzoekseenheid EDWE verenigt de researchteams Onderwijskunde en Agogische Wetenschappen. Gezamenlijk stellen ze drie speerpunten voor onderzoek voorop: - Verandering en innovatie in onderwijs en vorming - Gemeenschapsvorming - Cultuureducatie In de eerste onderzoekslijn wordt gezocht naar hefbomen voor verandering op verschillende niveaus van het educatief systeem: processen en effecten van innovaties in leren en ...
In het CIP&T staat de studie centraal van het leren en onderwijzen in specifieke vakgebieden, inz. in het vakgebied wiskunde. De aandacht gaat daarbij uit naar de rol van zowel cognitieve, metacognitieve als affectieve variabelen in het onderwijsleerproces. Dit onderzoek vindt plaats in ecologisch valide settings en maakt gebruik van een diversiteit van kwantitatieve en kwalitatieve methoden, met inbegrip van zgn. 'design experiments' ...