Projecten
Biocompatibiliteit van kunsthars-gebaseerde tandvulmaterialen: De relatie tussen blootstelling en celreacties KU Leuven
Jaarlijks worden bij honderden miljoenen patiënten kunsthars-gebaseerde vulmaterialen gebruikt als standaardmateriaal om tandweefsel te herstellen dat verloren is gegaan door trauma of cariës. Met hun toenemend gebruik is echter ook de bezorgdheid toegenomen over de mogelijke gezondheidsrisico’s geassocieerd met deze materialen. Hoewel ongunstige effecten niet frequent en mild zijn, kunnen veel mensen getroffen worden gezien het groot aantal ...
Aanvraag voor een high-performance Fourier Transform Infrared Spectroscope (FTIR) KU Leuven
Intra-orale degradatie van kunstharsgebaseerde tandheelkundige materialen KU Leuven
Het doel van het voorgestelde onderzoek is om te bepalen in welke mate microbiële interacties een rol spelen in het degradatieproces en in secundaire cariësontwikkeling.
Vrijzetting van Bisphenol A en andere endocriene disruptoren uit kunstharsgebaseerde tandvulmaterialen KU Leuven
Met dit translationele project zullen we ons richten op de afgifte van endocrien verstorende stoffen, waaronder BPA, uit tandheelkundige composieten die de kloof willen overbruggen tussen de huidige alarmerende toxicologische literatuur en de ogenschijnlijk gunstige klinische waarnemingen.
De biocompatibiliteit en cariogeniciteit van composiet tandvulmaterialen. KU Leuven
Muzikale competenties in muziekpedagogische improvisatie: Fenomenologie en ontwikkeling. KU Leuven
Dit doctoraatsproject richt zich op de muzikale competenties binnen muziekpedagogische improvisatie. Muziekpedagogische improvisatie is een essentieel onderdeel van de muziekeducatieve praktijk waarbij de persoonlijke artisticiteit en creativiteit van muziekeducatoren de on-the-spot pedagogische en artistieke handelingen vormgeven. In een eerste onderzoeksluik richten we ons op de fenomenologie van muziekpedagogische improvisatie. Op basis ...
REFL³ECT: levenslang leren bij ingenieursstudenten KU Leuven
Levenslang leren is een belangrijke vaardigheid en het hoger onderwijs speelt hierin een belangrijke rol: elke student moet bij het afstuderen over levenslang leren (LLL) competenties beschikken. Ook voor ingenieursstudenten is dit zo, maar helaas bestaat er geen wetenschappelijk onderbouwd kader om de complexe LLL-competenties te definiëren voor ingenieurs. Dankzij dit doctoraat, dat gefinancierd wordt via het recent goedgekeurde project ...
Transformatief leren in duurzaamheidseducatie via STEM-projecten. Universiteit Hasselt
De motiverende stijl van leerkrachten lichamelijke opvoeding optimaliseren via een online op-maat-tool: welke effecten heeft dit op de motivatie en activiteitsgraad bij jongeren en het welzijn van leerkrachten? Universiteit Gent
Regelmatig bewegen heeft verschillende fysieke en mentale voordelen voor jongeren. Toch zijn velen onvoldoende fysiek actief. De leerkracht lichamelijke opvoeding (LO) en meer bepaald zijn motiverende stijl speelt een cruciale rol in het motiveren van jongeren om actief te zijn. Zelfdeterminatietheorie-gebaseerde interventies die leekrachten ondersteunen in het motiverend lesgeven zijn dus noodzakelijk. We zien echter dat deze vaak bestaan ...