Projecten
Code-switching in Erasmus’ brieven: een nieuwe benadering van de Republiek der Letteren tussen Social Network Analysis en historische sociolinguïstiek KU Leuven
Dit project bestudeert de praktijk van code-switching – het afwisselen tussen talen, in dit geval Latijn en Grieks, binnen een communicatieve eenheid – in de brieven van Erasmus van Rotterdam (ca. 1466/69-1536). Het eerste doel van dit project is om een relationele databank aan te leggen met een corpus van werken van Erasmus, met focus op zijn briefwisseling en hieraan gerelateerde werken. Ten tweede beoogt dit project om te achterhalen en ...
Onderzoeks- en Trainingsprogramma Historische Sociolinguïstiek. Universiteit Antwerpen
BOF-ZAP-ambt in vakgebied Oudgriekse taalkunde en historische sociolinguïstiek Universiteit Gent
Een BOF-ZAP-mandaathouder krijgt een aanstelling of benoeming als lid van het Zelfstandig Academisch Personeel met hoofdzakelijk onderzoeksopdracht. De loonkosten worden ten laste gelegd van de middelen van het BOF.
Taalverandering en Meertaligheid Universiteit Gent
Talen veranderen in zowel eentalige als meertalige omgevingen. Bij meertalige communicatie gaat het om het gelijktijdig gebruiken van meer dan één taal/dialect in een communicatieomgeving. Hoewel taalvermenging aanvankelijk aan de oppervlakte wordt waargenomen, kunnen structurele en grammaticale veranderingen ook plaatsvinden op de onderliggende niveaus, afhankelijk van de variabelen in de communicatiecontext. Er zijn uitdagingen bij het ...
Digitale grammatica van het Grieks op scholen in het late Constantinopel Universiteit Gent
Het naast elkaar bestaan van meerdere registers binnen hetzelfde taalsysteem en het ontstaan van grammatica's waarin een van deze registers als standaard wordt gecodificeerd, zijn verschijnselen die veel talen gemeen hebben. Dezelfde kwesties worden waargenomen in de opmerkelijke geschiedenis van het Grieks, waar de variant met een hoog register door de eeuwen heen heeft geconcurreerd met andere, lagere registers in een relatie van ...
Is leuk wel cool? Een acquisitionele studie naar de sociale betekenis van Engelse leenwoorden. KU Leuven
Dit project wenst te onderzoeken hoe de toekomstige taalgebruikers (i.e. Vlaamse lagereschoolkinderen) Engels evalueren, of context een rol speelt in die evaluatie, en of er een evolutie zichtbaar is in de dimensies die deze attitudes verklaren wanneer kinderen ouder worden. Met deze vragen als focuspunt stel ik een project voor dat innovatief is in het onderzoek naar de sociale betekenis van Engelse ontleningen in het Nederlands. Meer ...