Projecten
Games op school KU Leuven
Effecten van school-, klas-/leerkracht-, en leerlingkenmerken op wiskundeattitudes en wiskundeprestaties van jongens en meisjes in Oegandese secundaire scholen KU Leuven
Effecten van een schools veiligheids- en preventiebeleid op leerlingen KU Leuven
In een context waarin scholen steeds meer inzetten op preventie- en veiligheidsmaatregelen, wil dit onderzoeksproject nagaan welke impact dergelijke initiatieven hebben op de leerlingen. Meer bepaald willen we weten welke effect verschillende praktijken hebben op de sociale binding van leerlingen. Het onderzoek vindt plaats in zes scholen secundair onderwijs. Een kwalitatief luik moet de schoolpraktijk van iedere school in kaart brengen zowel ...
Nieuwe verbanden tussen dynamische systemen en meetkunde op ruwe schaal KU Leuven
Dit project is gewijd aan nieuwe verbanden tussen dynamische systemen en meetkunde op ruwe schaal, met nadruk op entropie, dimensie en spectrale gaten.
Dynamische systemen beschrijven de evolutie van processen. Een klassieke invariant van een topologisch dynamisch systeem is de entropie, die een maat is voor de chaos in de evolutie. Voor dynamische systemen op kansruimten hangt de snelheid waarmee een evenwicht bereikt wordt af van het ...
Leerprestaties, attitudes en sociale en etnische ongelijkheid van leerlingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen in vergelijking met leerlingen in andere landen KU Leuven
Nederlandstalige samenvatting
Wat werkt voor risicoleerlingen? Zoektocht naar aanwijzingen om hun schoolse prestaties te verbeteren.
Gudrun Vanlaar (supervisie B. De Fraine & J. Van Damme)
Leerlingen met een lage socio-economische status (SES), een allochtone achtergrond, en/of speciale onderwijsbehoeften lopen een groter risico op ondermaatse schoolprestaties. In dit doctoraat gaan we op zoek naar klas- en ...
Laten scholen en leerkrachten hun sporen na? Onderzoek naar langetermijneffecten van scholen en leerkrachten op leerlinguitkomsten KU Leuven
In onderwijseffectiviteitsonderzoek worden leerkracht- en schooleffecten meestal onderzocht op korte termijn. Langetermijneffecten van scholen en leerkrachten worden minder vaak onderzocht en bovendien zijn de onderzoeksresultaten inconsistent. Dit proefschrift bestudeert langetermijneffecten van scholen en leerkrachten. De centrale vraag is: hebben scholen of leerkrachten nog steeds invloed op leerlinguitkomsten eens die leerlingen al ...
Een onderzoek naar de effecten van onderwijsvormen in het secundair onderwijs KU Leuven
Tracking is het groeperen van leerlingen met gelijkaardige vaardigheden in dezelfde klas of school tijdens het secundair onderwijs. Per groep wordt een aangepast onderwijsprogramma voorzien, wat in Vlaanderen een ‘onderwijsvorm’ heet en in het Engels een track heet. Veel onderwijssystemen gebruiken deze praktijk op basis van de veronderstelling dat het aanpassen van onderwijsomgevingen aan meer homogene leerlingengroepen tot ...
Onderzoeksproject maaltijden op kleuterscholen KU Leuven
De stad Gent wil een participatief en praktijkgericht onderzoek laten uitvoeren waarin onderzocht wordt binnen welke scenario's met welke kritische succesfactoren in de Gentse context het nuttigen van een maaltijd op school mogelijk kan gemaakt worden voor zoveel mogelijk kinderen op de kleuterschool.