Projecten
NISTO: New Integrated Smart Mobility Options Vrije Universiteit Brussel
Het doel van dit project is de ontwikkeling van een methodologische aanpak, dewelke transnationaal ...
MODAP: Mobility, Data Mining and Privacy Universiteit Hasselt
Smart mobility op de Europese arbeidsmarkt: een juridische beoordeling van de Europese benadering van transnationale arbeid in de nieuwe wereld van het werk KU Leuven
Dit project onderzoekt de invloed van de nieuwe wereld van het werk op de juridische setting van transnationale arbeid in de EU en tracht te komen tot een verbeterde typologie van arbeidsmobiliteit en suggesties tot aanpassing van de huidige Europese mobiliteitswetgeving. Centraal staat de vraag of deze wetgeving nog een adequaat antwoord biedt op een specifieke nieuwe vorm van werk, namelijk de smart mobility. De wetgeving die onder de loep ...
Impact evaluation of interventions, addressing spatiotemporal transmission heterogeneity and human mobility, to control arboviruses. Instituut voor Tropische Geneeskunde
A data driven community approach to regional mobility and new measures for multimodal interurbantransport KU Leuven
KINETIC tracht de mismatch tussen typisch statische en top-down planningsprocessen en de dynamische en bottom-up realiteit in metropolen weg te werken, door aandacht te besteden aan de echte sociale noden en externe omstandigheden en zo draagvlak te creëren voor noodzakelijke veranderingen die leiden tot een meer duurzame mobiliteit en samenleving.
‘What is new about what has always been’: Communication technologies and the meaning-making of Maasai mobilities in Ngorongoro KU Leuven
De onderzoeksvraag is hoe via communicatie technologie de menselijke mobiliteit beïnvloed en opgebouwd wordt, door de leden van een culturele groep en in reactie tot de niet-leden van deze groep. Dit antropologisch onderzoek betreft hoe de Maasai, een seminomadisch bevolkingsgroep in Oost-Afrika, zich verhouden tot mobiliteit.
De doelstelling van dit proefschrift is het snijpunt te bestuderen waar communicatie, technologie en mobiliteit ...
de kosten van e-mobility KU Leuven
Het hoofddoel van het project is het bepalen van de reële kosten van e-mobiliteit; effecten van milieu-, monetaire en sociale aspecten op de totale voetafdruk van e-mobiliteit. In het eerste deel, literatuuronderzoek en analyse, wordt bestaande informatie geëvalueerd en worden hiaten in de hele waardeketen herkend. Kernpunten zijn milieu-LCA's, ethische inkoop en het vermijden van kinderarbeid. Een ander belangrijk doel is om te ontdekken hoe ...
Hooggeschoolde Emigratie bij Tweede-generatie Euro-Maghrebijnen: Status Mobiliteit, Habitus Herconfiguratie en Raciaal Kapitaal in Internationale Migratie naar de Verenigde Arabische Emiraten KU Leuven
Dit doctoraatsproefschrift bestudeert de emigratiemotieven en sociale trajecten van tweede generatie Euro-Maghrebijnen die zich hervestigen in Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Dit onderzoek is een etnografische studie gebaseerd op een kwalitatieve onderzoeksmethodologie. Het richt zich op hooggeschoolde EU-burgers, geboren en getogen in België, Frankrijk en Nederland (met ten minste één ouder geboren in Marokko, Algerije of ...
Uitdagingen en ervaringen met hoge arbeidsmobiliteit in alle lidstaten - Onderzoek naar de sociale zekerheid en de arbeidsstatus van hypermobiele werknemers in de sector van live optredens Universiteit Gent
In 2017 waren er volgens de bevolkingsstatistieken van Eurostat 19 miljoen EU-28 / EFTA-migranten in de EU / EFTA, onder wie 14 miljoen in de werkende leeftijd (20-64 jaar). Bovendien waren er ongeveer 1,9 miljoen grensarbeiders in de EU / EFTA, ongeveer 1,8 miljoen gedetacheerde werknemers en tenslotte ongeveer 1 miljoen mensen die in twee of meer landen werken. Al deze vormen van arbeidsmobiliteit hebben een zekere mate van verbondenheid ...