Projecten
Factoren die bijdragen tot Succes in Blended Learning - Het Geval van het taalonderwijs en opleiding in academische en professionele contacten. Universiteit Antwerpen
Factoren die bijdragen tot het succes van blended learning. Het voorbeeld van taalonderwijs en -opleidingen in academische en professionele contacten. Universiteit Antwerpen
Language games voor het taalonderwijs. Vrije Universiteit Brussel
Startleeftijd en buitenschools contact met Engels: Engels leren in en buiten de school in Vlaanderen en Noorwegen KU Leuven
Blootstelling aan de vreemde taal is cruciaal voor het taalverwervingsproces. Taalleerders kunnen in de klas (= formeel taalonderwijs) maar ook buiten de klas contact hebben met de vreemde taal. In regio’s waar anderstalige tv-programma’s en films ondertiteld worden (= T1 ondertiteling), hebben taalleerders al van jongs af aan veel contact met het Engels (Hannibal Jensen, 2017; Puimège & Peters, 2019) omdat Engels de dominante taal is in ...
Startleeftijd en buitenschools contact met Engels: Engels leren in en buiten de school in Vlaanderen en Noorwegen KU Leuven
Blootstelling aan de vreemde taal is cruciaal voor het taalverwervingsproces. Taalleerders kunnen in de klas (= formeel taalonderwijs) maar ook buiten de klas contact hebben met de vreemde taal. In regio’s waar anderstalige tv-programma’s en films ondertiteld worden (= T1 ondertiteling), hebben taalleerders al van jongs af aan veel contact met het Engels (Hannibal Jensen, 2017; Puimège & Peters, 2019) omdat Engels de dominante taal is in ...
De rol van taalcontact in Engelse en Franse taalvaardigheid KU Leuven
Taalgrenzen verleggen. Een mixed-method onderzoek naar de implementatie van taalbeleid in lagere scholen KU Leuven
Al decennialang trachten beleidsmakers, onderzoekers en schoolteams taalonderwijs te verbeteren. Taalvaardigheid in de instructietaal is immers een van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle deelname aan onderwijs en samenleving. Ons taalonderwijs lijkt echter nog altijd niet goed afgestemd te zijn op de complexe taalvaardigheid die de huidige kennissamenleving vraagt. Steeds meer leerlingen bereiken het minimumniveau niet in ...
De impact van formeel en informeel taalleren op de taalvaardigheid in twee vreemde talen KU Leuven
Dit cross-sectioneel onderzoek focust op de impact van formeel taalonderwijs en informeel taalleren buiten de schoolmuren op de taalvaardigheid in twee vreemde talen: Frans (eerste vreemde taal) en Engels (tweede vreemde taal). We verzamelden data bij drie groepen: taalleerders in het tweede en het vierde jaar van het secundair onderwijs en in het eerste jaar aan de universiteit. Ondanks minder jaren Engels taalonderwijs scoorden de ...