Projecten
Performance evaluatie als een katalysator in een innovatieve Chinese lerarenopleiding Universiteit Gent
De Chinese lerarenopleiding staan onder druk om een innovatief model te adopteren. Daarbij staat de aanpak van de evaluatie central. Het onderzoeksprobleem bij de studie is: Validering van de theoretische en empirische basis voor de introductie van "performance assessment" in lerarenopleidingen. De reorientatie is gebaseerd op theoretische concepts van (1) Teacher Thinking Theory (2) constructivistische visies op professionele ontwikkeling ...
POTENTIAL - Power to Teach All. Competentieontwikkeling van leraren met oog op het creëren van inclusieve leeromgevingen. Universiteit Antwerpen
Ontwikkelen en evalueren van een online op-maat tool voor het optimaliseren van de motiverende stijl van leerkrachten lichamelijke opvoeding. Universiteit Gent
Regelmatig en voldoende sporten en bewegen heeft verschillende fysieke en mentale voordelen voor jongeren. Toch voldoen velen niet aan de gezondheidsgerelateerde richtlijnen voor fysieke activiteit. De leerkracht lichamelijke opvoeding en meer bepaald zijn (de)motiverende lesgeefstijl spelen een cruciale rol in het motiveren van leerlingen om actief te zijn op school en daarbuiten. Daarom heeft dit project als doel een online tool te ...
Naar een meer geavanceerde itemontwikkeling in performance indicators studies voor wiskunde en begrijpend lezen Universiteit Gent
Dit project heeft als centrale doelen:: (1) ontwikkelen van een groot set test items voor wiskunde en begrijpend lezen die de beheersing naar verschillende niveaus helpen meten (2) de implementatie van deze test items bij een heterogene test samples in het Chinees lagere onderwijs (ontwikkelde/ontwikkelende provincies rural en urban scholen) (3) het toepassen van polytome Item Response Models om het beheersingsniveau van leerlingen en test ...
Student-leraren, leraren en onderwijsonderzoek: een longitudinaal onderzoek naar overtuigingen, attitudes en gebruik van onderwijsonderzoek als professionaliseringsstrategie KU Leuven
Het belang voor leraren van een onderzoekende houding, van het op de hoogte blijven over en doen van onderwijsonderzoek in functie van professioneel leren wordt in ruime mate beschreven in de literatuur. Toch blijkt dat dit niet evident door de hele beroepsgroep zo wordt gepercipieerd. In dit onderzoek willen we nagaan welke overtuigingen en attitudes leraren hebben inzake onderwijsonderzoek en hoe die gevormd worden, van in de ...
Interpreteren van ambigue situaties in het dagelijks leven: Een multi-method longitudinaal onderzoek naar inflexibele negatieve interpretaties en hun rol bij sociaal-emotionele problemen en depressieve klachten. KU Leuven
Onderliggende werkingsmechanismen van depressie identificeren is cruciaal om meer doeltreffende behandelingen te ontwikkelen. Theorie stelt dat vertekende interpretaties van sociale situaties een belangrijke rol spelen in de etiologie van depressie. Tot op heden is echter onduidelijk waarom dergelijke vertekeningen schadelijke gevolgen hebben. Dit project test de nieuwe hypothese dat inflexibiliteit bij het herzien van negatieve ...
Bepalen van steekproefkenmerken om de (stabiliteit van de) toegevoegde waarde van scholen te modelleren en rapporteren: steekproefgrootte, leerlingenmobiliteit en steekproefheterogeniteit. KU Leuven
Vanuit het verantwoordelijkheidsperspectief wordt in veel landen de toegevoegde waarde (TW) van scholen geschat en gebruikt als indicator voor de onderwijskwaliteit en -effectiviteit van scholen. De stabiliteit van TW-scores doorheen de tijd, i.e., de mate waarin het geschatte leereffect van scholen constant is over opeenvolgende leerlingcohortes heen, vormt daarbij een fundamenteel discussiepunt. TW-scores blijken vooral minder stabiel, en ...
PhD: Hoe gaan scholen om met etnische diversiteit en welke gevolgen heeft dit? KU Leuven
Veel landen kampen met etnische en socio-economische ongelijkheid in het onderwijs: leerlingen uit arme gezinnen en/of met een migratieachtergrond behalen minder goede schoolprestaties dan leerlingen uit witte gezinnen, ook na controle van individuele capaciteiten. Voortbouwend op eerder onderzoek in verschillende disciplines, slaat het ECDIS-project een nieuwe weg in om deze ongelijkheden te begrijpen (en zo adviezen te kunnen formuleren om ...
Hoe gaan verschillende scholen om met culturele diversiteit en (waarom) doet dat ertoe voor onderwijsongelijkheid ? KU Leuven
Vele landen kampen met etnische en socio-economische ongelijkheid in het onderwijs. Door recente inzichten uit onderwijswetenschappen en sociaal-culturele psychologie te combineren, formuleert dit project een nieuwe route om deze ongelijkheid te begrijpen en aan te pakken - een route die start bij schooliversiteitsmodellen (SDM) die reflecteren hoe diversiteit benaderd wordt. Meer specifiek willen we identificeren welke ...