Projecten
Binnenstebuiten: De rol van mentale representaties van leerkrachten in hun relaties met individuele leerlingen KU Leuven
Leerkrachten hebben dagelijks verschillende interacties met de leerlingen in hun klas en internaliseren deze ervaringen in mentale representaties van de relaties met deze individuele leerlingen (Pianta et al., 2003). De mentale representaties van leerkrachten van hun relaties met individuele leerlingen kunnen automatisch de affectieve en cognitieve sociale informatieverwerking van de leerkracht beïnvloeden met als gevolg dat deze de emoties, ...
De onderwijspraktijk ge(re)construeerd: Relaties, tijd en ruimte KU Leuven
Dit onderzoeksprogramma ambieert onderwijspraktijken te conceptualiseren en te analyseren als relationele verworvenheden in specifieke socio-structurele contexten. Anders dan het traditionele denken over succes (of falen) in het onderwijs als het resultaat van (een gebrek aan) competenties van de individuele leraar, richt dit onderzoek zich op de relaties die zich ontwikkelen tussen onderwijsactoren (studenten, leraren, collega’s, etc.) in ...
Effecten van school-, klas-/leerkracht-, en leerlingkenmerken op wiskundeattitudes en wiskundeprestaties van jongens en meisjes in Oegandese secundaire scholen KU Leuven
Kunnen leerkrachten pesten op school en de gevolgen voor de mentale gezondheid verminderen? Gerandomiseerde gecontroleerde studie met een interventie ter bevordering van positive leerkrachtleerling interacties. Universiteit Antwerpen
De veerkracht van leerkrachten bij het onderwijzen van kinderen met gedragsproblemen vergroten: een focus op relationele vaardigheden KU Leuven
Leerkracht-leerlingrelaties liggen aan de basis van goed onderwijs. Zowel leerkrachten als leerlingen profiteren van positieve, nabije relaties, en lijden onder negatieve, conflictueuze relaties. Tot hiertoe is slechts in beperkte mate onderzocht welke specifieke competenties leerkrachten nodig hebben om positieve, dyadische relaties met leerlingen te bouwen, hoe competent leerkrachten zich voelen in het bouwen van deze relaties, en hoe de ...
Gedragsproblemen en Leerkracht-Leerlingrelaties: Theorie en Praktijk KU Leuven
De veelzijdige rol van leerkrachten bij pesten onder leerlingen en de wisselwerking met peer relaties KU Leuven
Het recht van kinderen om te worden beschermd tegen alle vormen van geweld wordt ernstig bedreigd door het probleem van pesten op school. Herhaaldelijk het doelwit zijn van opzettelijk agressief gedrag door machtigere leeftijdsgenoten is gerelateerd aan verscheidene nadelige gevolgen op korte en lange termijn. Pesten moet daarom zoveel als mogelijk verminderd en vermeden worden. Dit proefschrift biedt vanuit een socio-ecologisch perspectief ...
Brothers in Spirit? Czerny and Liszt interpreting Beethoven Orpheus Instituut
During fourteen months in 1822–23, Carl Czerny was Franz Liszt’s piano teacher. Legend has it that Czerny introduced the 11-year old Liszt to Ludwig van Beethoven. A personal connection between Beethoven and Liszt may never have existed, but Liszt used the alleged story of a Weihekuss (“consecration kiss”) to endorse his eventual authority as a Beethoven performer, advocate, and editor.
In my research project, the ...
Sociale dynamieken in de ontwikkeling van schoolse betrokkenheid: De rol van peers, leerkrachten, en hun wisselwerking KU Leuven
Hoewel schoolse betrokkenheid belangrijk is voor succesvol leren, presteren, en afstuderen (Christenson et al., 2012a; Fredricks et al., 2016), wijst onderzoek op een daling van de schoolse betrokkenheid van adolescenten. Deze neerwaartse ontwikkeling zou verklaard kunnen worden door leeftijdsgebonden risicofactoren in de schoolcontext. Dit proefschrift gaat in op belangrijke hiaten in de literatuur door meer inzicht te bieden in de manier ...