Projecten
De effectiviteit van expliciete/impliciete instructie in vreemdetaalverwerving: Interactie met expliciete/impliciete kennis, taalcomplexiteit en ontwikkelingsontvankelijkheid Universiteit Gent
Mijn postdoctoraal project zal het effect van twee soorten onderwijs te onderzoeken - expliciete versus impliciete instructie - over de overname van de Duitse zaak regels Nederlands sprekende tweede taalleerders. De algemene onderzoeksvraag is: welk type onderwijs is meer effectief? Daarnaast zal de effectiviteit van de verschillende soorten van instructie met betrekking tot de wisselwerking tussen kennis en het gebruik van de Duitse zaak ...
Let op mijn woorden! Over de geautomatiseerde voorspelling van lexicale moeilijkheid voor lezers van vreemde talen KU Leuven
Het doel van dit doctoraatsonderzoek is het automatisch voorspellen van moeilijke woorden in een tekst voor anderstaligen. Deze voorspelling is cruciaal omdat een goed tekstbegrip sterk wordt bepaald door woordenschat. Als een tekst een te hoog percentage onbekende woorden bevat, zal de lezer deze tekst waarschijnlijk met moeite begrijpen. Om de anderstalige lezer een goede ondersteuning te bieden, moeten we eerst het aantal moeilijke woorden ...
Academische taalvaardigheid in Duits als vreemde taal: een corpusgebaseerd contrastief onderzoek naar cohesie in geschreven leerderstaal. Universiteit Antwerpen
Vreemdetalenonderwijs en taalvaardigheid: de rol van klaspraktijk en leerderkenmerken Universiteit Gent
Hoewel veel onderzoek beschikbaar is over welke technieken vreemdetaalverwerving kunnen stimuleren in een instructiecontext, worden de meeste data verzameld in sterk gecontroleerde settings en aan de hand van experimentele taken met lage ecologische validiteit. Studies over hoe vreemdetalenonderwijs effectief vorm krijgt in de realiteit van het klaslokaal zijn nauwelijks beschikbaar. In dit onderzoek focussen we op de ontwikkeling van ...
De verwerving van het casussysteem in het Hindi door Nederlandstalige en Duitstalige vreemdetaalleerders. Universiteit Gent
Dit project heeft als doel de ontwikkelingsstadia te onderzoeken binnen de vreemdetaalverwerving van het casussysteem in het Hindi. Een kwalitatieve, longitudinale studie zal uitgevoerd worden bij vreemdetaalleerders van het Hindi in een geïnstrueerde taalomgeving. Het onderzoek zal kaderen binnen het raamwerk van Processability Theory, een theorie over tweedetaalverwerving die stadia van morfosyntactische ontwikkeling beschrijft en verklaart ...
Discourse markers in het Italiaans als T2 en als geërfde taal Universiteit Gent
Dit onderzoeksproject analyseert discourse markers in het Italiaans door de verwerving van discourse markers door sprekers van het Belgisch-Nederlands die Italiaans als vreemde taal studeren te vergelijken met die van sprekers van het Belgisch-Nederlands die Italiaans als hun geërfde taal hebben geleerd. Het onderzoeksproject biedt een analyse van de betrokken taal- en sociolinguïstische factoren.