Projecten
Stabiel herstel bij depressie via de combinatie van e-health and cognitieve wetenschap: ontwikkeling van een digitaal instrument om depressie te voorspellen (DEDICAT) Universiteit Gent
Majeure depressie is voor een aanzienlijk aantal patiënten een terugkerende en zelfs chronische aandoening. In vergelijking met andere terugkerende en chronische gezondheidsproblemen (bijv. diabetes, hartproblemen), ontbreken theorie en systemen voor monitoring en (vroege) detectie van herval. Dit project omvat de simultane ontwikkeling van fundamenteel inzicht in gepersonaliseerde hervaldetectie én de ontwikkeling van een e-health tool, ...
Normering van de ABAS-3, een instrument om adaptief gedrag in kaart te brengen. KU Leuven
Ontwikkeling, normering en validatie van een Vlaamse schaal voor adaptief gedrag: ABAS-3 (Vlaamse versie van de 3de editie van het Adapative Behaviour Assessment System). Het onderzoek zal resulteren in een voor de praktijk bruikbare handleiding, met inbegrip van de normeringsdata en de gegevens van het psychometrisch onderzoek.
Comproved, een holistische assessment tool voor comparatief vergelijken Vrije Universiteit Brussel
Bimanueel handelen en life balance één jaar na een cerebrovasculair accident. Assessment, evolutie en prognose KU Leuven
Een beroerte is een belangrijke oorzaak van invaliditeit met het verlies van zelfstandigheid voor dagelijkse activiteiten als gevolg. Voor de meeste dagelijkse activiteiten is het nodig dat beide handen samenwerken. Dit bimanuele handelen kan problematisch zijn na een beroerte, temeer omdat bij 85% van de personen met een beroerte beperkingen van het bovenste lidmaat voorkomen. Tot vandaag is onderzoek doorgaans gericht op het herstel van het ...
Nationale en internationale evaluatie van het geoptimaliseerde mondgezondheidsgerelateerde deel van de BelRAI en diens incorporatie in de interRAI Suite of Instruments. KU Leuven
Neuromotorische kenmerken van de pathologische gang bij kinderen met cerebrale parese: een geïntegreerde multidisciplinaire benadering ter ondersteuning van klinische besluitvorming. KU Leuven
Bij kinderen met cerebrale parese hebben primaire en secundaire neuromotorische stoornissen een negatieve invloed op de normale ontwikkeling van functionele activiteiten zoals het gaan. Het algemene doel van dit onderzoeksprogramma is het ontwikkelen en verbeteren van een geïntegreerd multidisciplinair raamwerk om de interactie tussen neuromotorische stoornissen en looppathologie te evalueren, waardoor de huidige en innovatieve methodologieën ...
Verminderde rompcontrole bij kinderen en jongeren met dyskinetische cerebrale parese: van mobiele evaluaties naar nieuwe klinische inzichten KU Leuven
Jonge mensen met dyskinetische cerebrale parese (CP) ervaren ernstige beperking in het dagelijkse
leven ten gevolge van ongecontroleerde bewegingen. Rompcontrole is bij deze groep aangedaan en
wordt verondersteld een belangrijke rol te spelen in hun functionele mogelijkheden, musculoskeletale
afwijkingen en pijn. Op heden is er een gebrek aan inzichten in rompcontrole in dyskinetische CP, als
ook in evidence-based ...
Geïnstrumenteerde meting van dystonie en choreo-athetose in bewegingen van het bovenste lidmaat in cerebrale parese KU Leuven
Het algemene doel van dit doctoraatsproject was om betere inzichten te verkrijgen in de kwalitatieve en kwantitatieve metingen van dystonie en choreoathetose bij kinderen en jongeren. Dystonie en choreoathetose zijn bewegingsstoornissen die het uitvoeren van dagelijkse activiteiten verstoren en daardoor een enorme impact hebben op de levenskwaliteit. Dystonie en choreoathetose komen voor bij kinderen na een hersenletsel voor/tijdens/na de ...
PISA 2015 - werkingsjaar 2014 Universiteit Gent
PISA 2015 - werkingsjaar 2014 In 2012 het Programme for International Student Assessment (PISA), voor het eerst in de geschiedenis van de grootschalige assessments, inclusief een nieuw type van problemen genaamd U+201Cinteractive problemenU+201D. Dit artikel analyseert de problemen. Het onderzoeksgebied erachter is de psychologie van het oplossen van complexe problemen in een complexe multi-factor omgeving die zoeken, experimenteren en de ...