Projecten
Het uitrollen van een interventie ter bevordering van gezonde slaap bij jongeren uit het beroepsonderwijs via een participatieve aanpak Universiteit Gent
Hoewel de prevalentie van slaaptekort hoog is bij alle adolescenten, is de situatie nog zorgelijker bij adolescenten uit het beroepsonderwijs. Daardoor hebben zij een grotere kans om negatieve gezondheidsgevolgen te ontwikkelen, waardoor interventies ter bevordering van gezonde slaap zich specifiek zouden moeten richten op hen. In een pilootstudie hebben we een interventie voor en door beroepsleerlingen ontwikkeld aan de hand van een ...
Een gecombineerde kwantitatieve, kwalitatieve en participatieve aanpak om gezondheid en gezondheidsgerelateerd gedrag tijdens de transitie van het secundair beroepsonderwijs naar het werkveld te onderzoeken. Vrije Universiteit Brussel
Probleemverkenning met betrekking tot het technisch en beroepsonderwijs. KU Leuven
Docenten als curators: het selecteren, structureren en presenteren van crossmediale resources in het hoger beroepsonderwijs KU Leuven
Van hbo-docenten wordt verwacht dat zij bij het ontwerpen van onderwijs putten uit een (online) overvloed aan potentieel studiemateriaal, ook wel educational resources genoemd. Om de onderwijskwaliteit te bevorderen, is het belangrijk dat deze resources op passende wijze worden geselecteerd, gestructureerd en gepresenteerd. Een begrip dat in dit kader in toenemende mate wordt gebruikt, is ‘curation’. Over de manier waarop hbo-docenten de rol ...
Een Economisch Perspectief op Vroegtijdig Schoolverlaten in het Beroepsonderwijs. KU Leuven
In dit proefschrift gebruik ik quasi-experimentele empirische methoden op administratieve populatiegegevens om het oorzakelijk verband te onderzoeken tussen vroegtijdig schoolverlaten en de geselecteerde voorspellers, gevolgen voor de arbeidsmarkt en beleidsinterventies. Binnen deze brede onderzoeksagenda worden bijdragen geleverd in vier specifieke onderzoeksthema's. Eerst gebruik ik coarsened exact matching en treatment effect bounds en ...
Voorbij kwalificatie: De kwestie van emancipatie in de pedagogie(k) van beroepsonderwijs- en opleiding KU Leuven
Algemene samenvatting
Internationale organisaties hebben het belang van beroepsonderwijs en opleiding (VET) benadrukt met het oog op het bevorderen van vaardigheden en competenties voor de arbeidsmarkt. In het bijzonder hebben ze de klemtoon gelegd op het belang, op wereldwijde schaal, van sociale integratie van achtergestelde groepen. In aansluiting bij deze specifieke arbeidsmarktoriëntatie werd weinig aandacht besteed aan de kwestie ...
Leerlingen in het beroepsonderwijs: Analyses van Vlaams peilingsonderzoek vanuit verschillende perspectieven KU Leuven
Onderwijssystemen die gekenmerkt worden door tracking wijzen leerlingen toe aan een onderwijsvorm op basis van hun academische capaciteiten en interesses. Hoewel tracking wordt beschouwd als een praktijk die de optimale leermogelijkheden voor elke leerling vergroot, heeft het ook (onbedoelde) neveneffecten, zoals een negatieve perceptie van leerlingen in het beroepsonderwijs. Dit proefschrift behandelt vier studies met betrekking tot deze ...
Integrating Logistics Processes in Practice Enterprises (LOGIPRO) HOWEST
Een Economisch Perspectief op de Rol van Gezinsstructuur en Onderwijs als Determinanten van Criminaliteit KU Leuven
Dit onderzoeksproject gebruikt quasi-experimentele methoden op administratieve populatiegegevens om te onderzoeken of gezinsstructuur en onderwijs een oorzakelijk effect hebben op de criminele uitkomsten van kinderen. Eerst gebruik ik ‘family fixed effects’ en meerlingen als een instrument om te schatten of geboortevolgorde en gezinsgrootte de kans op criminaliteit beïnvloeden. Verder maak ik gebruik van ‘coarsened exact matching’ en een ...