Projecten
Startleeftijd en buitenschools contact met Engels: Engels leren in en buiten de school in Vlaanderen en Noorwegen KU Leuven
Blootstelling aan de vreemde taal is cruciaal voor het taalverwervingsproces. Taalleerders kunnen in de klas (= formeel taalonderwijs) maar ook buiten de klas contact hebben met de vreemde taal. In regio’s waar anderstalige tv-programma’s en films ondertiteld worden (= T1 ondertiteling), hebben taalleerders al van jongs af aan veel contact met het Engels (Hannibal Jensen, 2017; Puimège & Peters, 2019) omdat Engels de dominante taal is in ...
Startleeftijd en buitenschools contact met Engels: Engels leren in en buiten de school in Vlaanderen en Noorwegen KU Leuven
Blootstelling aan de vreemde taal is cruciaal voor het taalverwervingsproces. Taalleerders kunnen in de klas (= formeel taalonderwijs) maar ook buiten de klas contact hebben met de vreemde taal. In regio’s waar anderstalige tv-programma’s en films ondertiteld worden (= T1 ondertiteling), hebben taalleerders al van jongs af aan veel contact met het Engels (Hannibal Jensen, 2017; Puimège & Peters, 2019) omdat Engels de dominante taal is in ...
De impact van formeel en informeel taalleren op de taalvaardigheid in twee vreemde talen KU Leuven
Dit cross-sectioneel onderzoek focust op de impact van formeel taalonderwijs en informeel taalleren buiten de schoolmuren op de taalvaardigheid in twee vreemde talen: Frans (eerste vreemde taal) en Engels (tweede vreemde taal). We verzamelden data bij drie groepen: taalleerders in het tweede en het vierde jaar van het secundair onderwijs en in het eerste jaar aan de universiteit. Ondanks minder jaren Engels taalonderwijs scoorden de ...