Projecten
De democratisering van het burgerschap. Betreffende de spanning tussen radicale democratie en burgerschap KU Leuven
Dit project zal beweren dat Balibar en Isin rekening houden met extra-institutionele burgerschapspraktijken omdat ze denken aan burgerschapspraktijken als democratische praktijken.
Teamgericht werken aan burgerschap op school Karel De Grote Hogeschool
Democratisch schoolklimaat: Actief burgerschap op school KU Leuven
Dit doctoraat onderzoekt hoe het democratisch schoolklimaat in relatie staat tot het engagement van leerlingen op school en daarbuiten. Hiervoor kijk ik naar verbanden tussen de schoolcontext en de burgerschapskennis van jongeren, hun burgerschapsattitudes en hun bereidheid om te participeren in de samenleving. De resultaten van dit doctoraat wijzen enerzijds op het belang van een democratisch schoolklimaat en op de rol die leraren kunnen ...
Onderwijs voor burgerschap en democratisch denken in crisistijden. Universiteit Antwerpen
Ontheiligen burgerschap in Europa Universiteit Gent
Door zich te concentreren op hybride, niet strikt normatieve sociale situaties, beschouwen we hoe mensen experimenteren met nieuwe vormen van burgerschap, dat de contouren van formele staatsburgerschap aan te passen. Dergelijke vormen van nationaliteit inhouden praktische activiteiten verbonden met bestaande opstellingen of milieus, en waar het om gaat is de voortdurende uitvinding van de democratiebeginsel zelf, dat wil zeggen de>. De ...
Scenario's om precair burgerschap in Brussel te herschrijven door toegang tot huisvesting en sociale infrastructuur - ATLAS Odisee vzw
Maatschappelijke kwetsbaarheid in beeld: een kritische analyse van inclusief burgerschap van en door personen in maatschappelijk kwetsbare leefsituaties HOGENT
Burgerschap vanuit kindperspectief: kinderen als mede-onderzoekers op zoek naar hun plaats in de samenleving. Universiteit Gent
De positie van kinderen als democratische burgers vormt de laatste tiental jaar een prominent thema in praktijk, beleid en academisch onderzoek. In bestaande wetenschappelijke literatuur wordt onderzoek naar het burgerschap van kinderen vaak beperkt tot de context van scholen, waarbij gefocust wordt op de politieke socialisatie van kinderen in functie van hun volwassen toekomst. Hierdoor wordt hun actuele burgerschap in de hedendaagse ...
Merizenship. Theoretiseren een informele burgerschap, gebaseerd op Meritoriousness en Merit. Universiteit Gent
Beïnvloedt de perceptie van verdienstelijkheid de toegang tot rechten? Ontstijgen haar gevolgen de officiële status van burgerschap? Welke juridische mechanismen koppelen de perceptie van verdienstelijkheid aan de toegang tot rechten? Reflecteren dergelijke mechanismen de publieke opinie over verdienste en “tot de samenleving behoren”? Mijn doelstelling is om deze vraagstukken te analyseren met behulp van het begrip “merizenship”. Daarbij ...