Projecten
Kinderrechtelijke verplichtingen van niet-statelijke economische actoren. Universiteit Antwerpen
IWT SBO 130008: AdLit Universiteit Gent
Het voornaamste doel van het project is kinderen en jongeren bewust te leren omgaan met reclame, zodat ze opgroeien tot geïnformeerde consumenten. Om dit te bereiken wil AdLit een overzicht bieden van de huidige reclamewijsheid in Vlaanderen, in kaart te brengen hoe deze reclamewijsheid verhoogd kan worden en hoe regelgeving en beleid minderjarigen kan beschermen.
Jeugdvaardigheden KU Leuven
ySKILLS starts from the observation that digitisation is changing society and requires a new set of digital skills, which many children and adolescents currently do not master. This can negatively affect their educational, informational and social inclusion and wellbeing. Longitudinal and robust academic research on children’s and adolescents’ digital uses, the use context and its impact is lacking on national and European levels. ySKILLS ...
P4P Participation for Protection KU Leuven
The ultimate aim of Participation for Protection" is to foreground the views, experiences and voices of children in training to enhance and support integrated and multi-disciplinary child-centred approaches to child victims of violence, raise children’s understanding of reporting mechanisms and support structures, and improve their treatment and involvement in services and systems across Europe.
Activities : Design a project based on ...
De interpretatie van het belang van het kind in kinderontvoeringszaken: naar een verzoening van botsende regimes van internationaal recht. Universiteit Antwerpen
Een kinderrechtenperspectief op privacy en gegevensbescherming in het digitale tijdperk: een kritische en toekomstgerichte analyse van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de implementatie daarvan met betrekking tot kinderen en jongeren Universiteit Gent
Het project beoogt te onderzoeken of en hoe het recht op privacy en gegevensbescherming moet worden heroverwogen voor kinderen in het digitale tijdperk. Het omvat een kritische evaluatie van de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming van 2016, de implementatie daarvan en de impact op de bescherming en participatie van kinderen en jongeren in de informatiemaatschappij.
Privacyclassificatiesystemen voor online spelen: onderzoek naar de haalbaarheid van een rechten-gebaseerd risicobeoordelingsysteem (PROGRRES) KU Leuven
Online videogames zijn geavanceerde machines voor het
verzamelen van persoonlijke gegevens. Kinderen, die ze het meest
spelen, zijn zich niet bewust van de risico's voor hun recht op privacy
die verband houden met gamen, en dat geldt ook voor hun ouders.
Onwetendheid over privacyrisico's belemmert ouders om hun
beschermende functie jegens kinderen uit te oefenen.
PROGRRES heeft tot doel een ...
Heroverweging van het toepassingsgebied van de Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten in het licht van het complexe en dynamische audiovisuele medialandschap: een influencerperspectief KU Leuven
Het onderzoek vertrekt vanuit de vaststelling dat in het licht van de voortdurende ontwikkelingen in de technologie en de sociaal-maatschappelijke side effects die daaruit voortvloeien, het traditionele beeld van de passieve mediaconsument voor de televisie wordt uitgedaagd door de 'prosumer', die online audiovisuele inhoud consumeert, creëert en deelt: mensen van alle leeftijden, vaardigheden en achtergronden kunnen deelnemen aan allerlei ...
Jeugdvaardigheden Universiteit Gent
ySKILLS vertrekt van de constatering dat digitalisering de samenleving verandert en een nieuwe reeks digitale vaardigheden vereist, die veel kinderen en adolescenten momenteel niet beheersen. Dit kan een negatieve invloed hebben op hun educatieve, informatieve en sociale integratie en welzijn. Longitudinaal en robuust academisch onderzoek naar het digitale gebruik van kinderen en adolescenten, de gebruikscontext en de impact ervan ontbreekt ...