Projecten
Het ontstaan van syntactische complexiteit. De eerste taalverwerving van gekloofde zinnen in het Frans als een venster op de syntaxis - prosodie - informatiestructuur interface. KU Leuven
In dit project zullen we onderzoeken hoe complexe taal verworven wordt. We zullen nagaan hoe kinderen, wanneer ze hun moedertaal verwerven, betekenis weergeven en begrijpen door gebruik maken van complexe vorm (syntaxis), uitspraak (prosodie) en context. Hiervoor zullen we het ontstaan en de ontwikkeling van twee types “gekloofde zinnen” (1-2) in het Frans bestuderen, bij kinderen van 2 tot 8 jaar. (1) Kind (leeftijd 2;9): C'est toi qui m(e) ...
Het ontstaan van syntactische complexiteit. De eerste taalverwerving van gekloofde zinnen in het Frans als een venster op de syntaxis - prosodie - informatiestructuur interface. KU Leuven
In dit project zullen we onderzoeken hoe complexe taal verworven wordt. We zullen nagaan hoe kinderen, wanneer ze hun moedertaal verwerven, betekenis weergeven en begrijpen door gebruik maken van complexe vorm (syntaxis), uitspraak (prosodie) en context. Hiervoor zullen we het ontstaan en de ontwikkeling van twee types “gekloofde zinnen” (1-2) in het Frans bestuderen, bij kinderen van 2 tot 8 jaar. (1) Kind (leeftijd 2;9): C'est toi qui m(e) ...
Een perinataal palliatieve zorg programma binnen standaard perinatale zorg: het ontwikkelen en piloottesten van een complexe interventie (een fase 0-2 studie) Universiteit Gent
Recente medische evoluties in foetale en neonatale zorg leiden tot een substantiële verandering in de medische en ethische context van pediatrische gezondheidszorg Ondanks stijgende overlevingskansen voor erg zieke kinderen sterft een substantieel aantal tijdens de perinatale periode, wat specifieke zorgnoden met zich meebrengt Hierdoor ontstond het relatief nieuwe (onderzoeks)veld van perinatale palliatieve zorg (PPZ) met focus op ...
Een perinataal palliatieve zorg programma binnen standaard perinatale zorg: het ontwikkelen en piloottesten van een complexe interventie (een fase 0-2 studie) Vrije Universiteit Brussel
perinatale palliatieve zorg (PPZ) met focus op ...
De rol van de leraar binnen gedigitaliseerd onderwijs voor complex leren KU Leuven
Terwijl zowel industriële bedrijven als onderzoekers steeds krachtigere onderwijsrobots en intelligente begeleidingssystemen ontwikkelen, is er beperkt inzicht in hoe deze technologie effectief kan worden geïmplementeerd in het onderwijs en hoe dit de rol van de leraar zal beïnvloeden. Zelfs als technologie leerlingen kan ondersteunen, is de vraag hoe leraren onderwijstechnologie effectief kunnen gebruiken en ermee kunnen omgaan om complexe ...
De rol van de leraar binnen gedigitaliseerd onderwijs voor complex leren. KU Leuven
Twee bouwstenen voor de hernieuwde loopbaanbegeleiding: indicering van werkenden met een complexe loopbaanvraag en een monitoringssysteem. KU Leuven
Ontwikkeling van complexe wiskundige vaardigheden in jonge wiskundig begaafde kinderen KU Leuven
Al vroeg in de wiskundige ontwikkeling kunnen individuele verschillen geobserveerd worden tussen kinderen. In de afgelopen decennia zijn er daarom diverse onderzoeken verricht naar de typische en atypische wiskundige ontwikkeling van kinderen en in het bijzonder ook naar de factoren (bijv. algemene cognitieve vaardigheden) die hierbij een rol zouden kunnen spelen. Er is echter nog weinig bekend over de groep kinderen die al op jonge leeftijd ...
Het Bundesverfassungsgericht als hoeder van juridische soevereiniteit in een complexe Europese rechtsorde. KU Leuven
De EU-rechtsorde is een complexe rechtsorde. Zij wordt gekenmerkt door interacties tussen haar diverse componenten (EU-recht inde strikte zin, nationale grondwetten en het EVRM). Deze interacties maken de dynamiek uit van de EU-rechtsorde die gekenmerkt wordt door de gelijktijdige gelding van gedeeltelijk overlappende constitutionele teksten. Een bijzondere rol in deze dynamiek is weggelegd voor de grondwettelijke hoven van de ...