Projecten
De neurale handtekening van Developmental Coordination Disorder: Op weg naar het beter begrijpen van de motorische leertekorten met behulp van Magnetic Resonance Imaging Universiteit Gent
Wereldwijd kampen 1.8-5.5% van de mensen met Developmental Coordination Disorder (DCD), een ontwikkelingsstoornis die het aanleren van bewegingsvaardigheden bemoeilijkt. Aangezien een adequaat motorisch vaardigheidsniveau nodig is om te kunnen deelnemen aan dagelijkse activiteiten, is het belangrijk om de oorzaak van deze motorische leerproblemen te kennen, zodat gerichte trainingsprogramma’s kunnen worden opgesteld. Hoewel verschillende ...
Motorische stoornissen bij kinderen met 'Developmental Coordination Disorder' en autisme: is hersenconnectiviteit het overkoepelend probleem? Universiteit Gent
De motorische stoornissen zijn het belangrijkste kenmerk van kinderen met 'Developmental coordination disorder'. Echter ook een aanzienlijk aantal kinderen met autisme vertoont zeer gelijkende motorische problemen. In beide aandoengingen wordt een verstoorde connectiviteit tussen motorische stoornissen en verminderde" integriteit van de hersenbanen en geassocieerde wijzigingen in activeringspatronen van het brein
Een betrouwbaar en valide protocol voor het beoordelen van actiewaarneming en imitatievaardigheden bij kinderen met Developmental Coordination Disorder Universiteit Hasselt
Fundamentele inzichten in de wisselwerking tussen evenwicht en motorische prestaties bij kinderen met Developmental Coordination Disorder Universiteit Hasselt
Sensomotorische synchronisatie tijdens wandelen of lopen op metronoom geluiden of muziek bij kinderen met developmental coordination disorder binnen een motorisch leren perspectief. Universiteit Hasselt
Leerprocessen en subtypering bij kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD) Universiteit Gent
DCD is een vaak voorkomende stoornis. Deze studie brengt de comorbiditeit met leerproblemen in kaart, gaat ev. Cognitieve fenottypes na, exploreert de retardatie en deficithypothese en inventariseert knelpunten en facilitatoren in de ontwikkeling van kinderen met DCD. De studie is een vergelijkend onderzoek met drie groepen: DCD, een controlegroep van leeftijdsgenoten, een controlegroep van jongere kinderen.
DREAM: Development of Robot-Enhanced therapy for children with AutisM spectrum disorders Vrije Universiteit Brussel
Development of novel anti-inflammatory strains to counterbalance dysbiosis in inflammatory bowel disorders. Vrije Universiteit Brussel
De gevolgen van complex trauma bij minderjarige slachtoffers van extrafamiliaal geweld: naar een nieuw diagnostisch concept? Universiteit Gent
Traumatische ervaringen kunnen tot ernstige problemen leiden, meestal omschreven met het concept U+201Cposttraumatische stressstoornisU+201D. Dit syndroom volstaat echter niet om de uiteenlopende problemen ten gevolge van het meemaken van een trauma te omvatten, zeker niet bij het meemaken van U+201Ccomplex traumaU+201D. Onderzoek bij volwassenen heeft geleid tot het conceptualiseren van het symptomencomplex kenmerkend voor de gevolgen van ...