Projecten
De Lage Landen in het nieuws. Italiaanse berichten, beschouwingen en geschiedenissen over de Tachtigjarige Oorlog (ca. 1560 - ca. 1640). KU Leuven
"Taal" en/vs. "dialect" in het vroegmoderne taalkundigedenken: conceptvorming en empirische funderingen, met bijzondere aandacht voor de Oudgriekse achtergrond. KU Leuven
Hoewel de wortels van het begrippenpaar "taal" en "dialect" teruggaan op de Griekse oudheid, bestaat er geen algemene consensus over de definities van deze termen in het huidige onderzoek. Dat heeft ertoe geleid dat sommige onderzoekers ervoor terugdeinzen de term "dialect" in oppositie tot "taal" te gebruiken. Om tot een beter begrip van deze begrippen en hun moderne conceptuele invulling te komen, is er nood aan een systematische ...
Vrouwen in Academia? Een genderanalyse van de kennisoverdracht in vroegmoderneuniversiteitssteden in de Lage Landen (Leuven & Leiden, 1575-1675) KU Leuven
Dit project onderzoekt de rol van vrouwen in vroegmoderne universiteitssteden om het effect van
gender op de circulatie van kennis te begrijpen. Het ontwaren van vrouwen in de academie in het
verleden draagt bij aan een inclusiever gevoel van verbondenheid in het heden. Door de 'katholieke'
Universiteit Leuven te vergelijken met de 'calvinistische' Universiteit Leiden (1575-1675) wordt de
impact van sociale, culturele en ...
Taalvergelijking en -emancipatie: Het Oudgrieks als hefboom in de taalstudie van de Renaissance (ca. 1390–1600) KU Leuven
Wanneer vond de comparatieve omwenteling plaats in de taalstudie? Hoewel taalkundige vergelijking een lange geschiedenis heeft, werd deze aanpak pas gangbaar in de vroegmoderne tijd. De periode na 1600 in het bijzonder wordt als een cruciaal keerpunt beschouwd. Dit project onderzoekt of de kiem van de vergelijkende benadering niet eerder moet worden gesitueerd, met name in de Renaissance (ca. 1390–1600). De herontdekking van de Griekse ...
Ondernemende handelaars in de 'global Atlantic': Oostenrijks- Nederlandse handel met West- en Centraal-Afrika, 1776-1786 KU Leuven
Door een stijgende vraag naar exotische goederen in West-Europa werd de Atlantische Oceaan tijdens de vroegmoderne tijd een complex systeem van economische en demografische uitwisseling. Historici hebben dit Atlantische systeem traditioneel toegewezen aan grote koloniale rijken en hun handelscompagnieën. Dit heeft echter twee hiaten gecreëerd. Ten eerste heeft dit perspectief het belang van kleine maritieme landen genegeerd, die bouwden op ...
Van waarheid naar ecologie Een geschiedenis van de zintuigen, 1250-1750 KU Leuven
Dit project onderzoekt de paradigmaverschuiving van waarheid naar ecologie die zich voordeed in waarnemingstheorieën in de periode van 1250 tot 1750 – d.w.z. vanaf de invoering van een aristotelisch curriculum aan de Europese universiteiten tot aan de Encyclopédie. Ik wil aantonen dat in de loop van de vroegmoderne tijd de aloude aristotelische opvatting dat de zintuigen inzicht geven in de werkelijke eigenschappen van lichamen plaatsmaakte ...
De drukkersweduwe: gender, familie en redactionele keuzes in vroegmodern Antwerpen, Leuven en Dowaai (lange zestiende en zeventiende eeuw) KU Leuven
De vroegmoderne drukkerswereld was een mannenwereld. De nieuwe technologie van de drukpers werd geassocieerd met mannenwerk door de opstartkosten en associaties met geschoold werk, geletterdheid en geleerde mannen. Waarom noemen vroegmoderne titelpagina’s dan regelmatig de bedrijven van vrouwen als de plaats van productie? Deze dissertatie onderzoekt hoe vrouwen participeerden in de productie en verkoop van oude drukken en prenten en welke ...
Literaturen zonder grenzen. Een historisch-vergelijkende studie van premoderne literaire transnationaliteit. Universiteit Antwerpen
Talen die geschiedenis schrijven. De impact van taalstudies buiten de taalkunde (1700-1860) KU Leuven
Alvorens taalstudie werd geïnstitutionaliseerd als een afzonderlijke discipline aan het begin van de 19e eeuw, werd er grote aandacht geschonken aan talen in de ruimere context van de geesteswetenschappen. Zodra historische en talige kennis in geïnstitutionaliseerde disciplines werd gesystematiseerd, gecategoriseerd en gecodificeerd, ontstonden er grenzen tussen de nieuwe disciplines. Dit project wil zich precies richten op het niemandsland ...