Projecten
Stappenplan voor de integratie van ethiek in het ontwikkelingsproces van AI-toepassingen. VIVES
Sabbatperiode Kris Dierickx: Ethiek van het wetenschappelijk onderzoek en onderzoeksethiek KU Leuven
Thematisch wil ik mij ten eerste richten op een op handen zijnde paradigmawissel in de medische ethiek en de onderzoekspraktijk, namelijk een groeiende tendens om klinische gegevens (bijvoorbeeld via platforms als matchmaker) en stalen te delen en te gebruiken voor onderzoek zonder de expliciete toestemming van de patiënt. Een diepgaande ethische verkenning dring zich op, met name naar de implicaties voor de autonomie van de patiënt. ...
Ethiek van de liefde: (hoe) moeten ouders en kinderen van elkaar houden? Universiteit Antwerpen
Ethiek en esthetiek zijn één. Uitbouw van een actuele transcendentale benadering vanuit Kant en Wittgenstein Universiteit Gent
Dit project ontwikkelt een alternatieve benadering voor de analytische interpretatie van de relatie tussen ethiek en esthetiek. Het articuleert daarin de betekenis van het ervarende subject voor de dynamische conjunctie van ethiek en esthetiek als één. De perspectieven die Immanuel Kant en Ludwig Wittgenstein bieden, worden onderzocht op hun combinatie en filosofische relevantie ten aanzien van dit vraagstuk.
Naar een object-georiënteerde-antropologie. Een herwaardering van menselijk handelen in nieuw materialistische ethiek. Universiteit Antwerpen
Ethiek volgens het enactivisme: een pragmatische benadering. Universiteit Antwerpen
Speelse ruimte voor (een ethiek van) spontaniteit VIVES
Fair Play? Een Onderzoek naar Speler Attitudes, Aankoopgedrag en Ethiek in de Context van Microtransacties in Digitale Games Universiteit Gent
Het onderzoek zal zich focussen op het voorkomen van microtransacties in digitale games. Microtransacties verwijzen naar in-game aankopen van extra downloadbare content en/of virtuele goederen die de beleving van de speler kunnen verlengen en/of verbeteren. Ze hebben belangrijke voordelen voor spelers, aangezien ze zorgen voor een extra bron van inkomsten voor game bedrijven, die daardoor hun prijzen laag kunnen houden (of hun games initieel ...