Projecten
Het onthullen van de dynamieken van academische betrokkenheid en emoties bij leerlingen met verschillende vaardigheidsniveaus: De rol van crossover processen en interacties in het moment met medeleerlingen en leerkrachten KU Leuven
Academische betrokkenheid en emoties werden consistent gelinkt aan belangrijke leerlinguitkomsten, zoals hogere academische prestaties en een betere sociaal-emotionele ontwikkeling (Skinner et al., 2008). Ook voor cognitief sterke studenten worden betrokkenheid en gerelateerde emoties als cruciaal beschouwd in het proces om potentieel om te vormen naar daadwerkelijke hoge prestaties (Siegle & McCoach, 2005; Snyder & ...
Investeren in cognitief talent: De rol van interacties met leerkrachten en peers in de ontwikkeling van academische betrokkenheid KU Leuven
Talent in Transitie: Ontwikkeling van Motivatie en Onderpresteren bij Cognitief Sterke Adolescenten na de Overgang Secundair Onderwijs KU Leuven
De schoolgerelateerde motivatie van studenten vormt de kern van wat studenten drijft om (on)betrokken te zijn en te (onder)presteren op school. Dit proefschrift had tot doel meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van motivatie van cognitief sterke leerlingen tijdens de kwetsbare overgang naar het secundair onderwijs. Eerst werden motivatieprocessen vergeleken tussen hoog- en gemiddeld begaafde leerlingen. Vervolgens werden verschillende ...
Een nieuwe aanpak van het verouderende brein: astroglia als invalshoek in de killivis (Nothobranchius furzeri). KU Leuven
Op oudere leeftijd verliezen onze hersenen het vermogen om via plasticiteit en reconstructie van neuronale circuits efficiƫnt te reageren op veranderingen in stimulatie, ziekte of letsel. Decennia van neurocentrisch onderzoek leverden geen efficiƫnte behandelingsopties op om het verouderende fenotype te keren. Neuronen werken samen met andere types cellen welke naar boven komen als belangrijk bij het vormgeven van een goede neuronale functie. ...
Effect van insuline en voeding op de aangeboren immuunrespons tijdens kritieke ziekte KU Leuven
Om te kunnen overleven, moet het menselijk lichaam zich beschermen tegen de voortdurende agressie van externe stressoren, alsook tegen endogenestress veroorzaakt door verouderende, dysfunctionele, gemuteerde, of beschadigde cellen. Bij ernstige stress zal het organisme ofwel snel herstellen en overleven, ofwel sterven. Dankzij ontwikkelingen in intensievegeneeskunde is de mens nu in staat om acute levensbedreigende ziektetoestanden te ...