Projecten
Richting dynamische vaarkaarten voor sterk geautomatiseerde binnenvaart KU Leuven
De huidige vaarkaarten in de binnenvaart, en bij uitbreiding het Inland Electronic Chart Display Information System (Inland ECDIS) dat additionele sensor informatie bovenop de kaarten legt en deze vervolgens visualiseert, kunnen niet dynamisch aangepast worden. Bovendien worden deze extra data lagen, bijvoorbeeld afkomstig van een Radar sensor, niet gedeeld tussen verschillende vaartuigen en systemen. Dit, in combinatie met het gebrek aan een ...
SSAVE KU Leuven
De algemene doelstelling is de verbetering van de kwaliteit van data, de interconnectiviteit en de interoperabiliteit tussen assets in de maritieme scheepvaart en binnenvaart, aan de hand van veilige en geverifieerde directe en indirecte communicatie tussen assets. De uitgewisselde data zal worden uitgebreid met bijkomende sensorinformatie om op efficiënte wijze een gedeeld situationeel bewustzijn weer te geven en te communiceren. De ...
GNSS, INS, Stereo Camera en LIDAR Sensorfusie en Perceptie voor Autonome Binnenvaart KU Leuven
Ten gevolge van de trend naar groenere industrieën en lagere operationele kosten is er een hernieuwde interesse in het transporteren van goederen via het binnenwater. De loonkosten vormen momenteel echter ongeveer 30% van de operationele kosten. Het autonoom maken van de schepen zou daarom de kosten aanzienlijk kunnen verlagen. Autonome scheepvaart over binnenwater vereist echter een zeer nauwkeurige lokalisatie vanwege de beperkte ...