Projecten
Dood hout of onaangeboorde expertise? Intergenerationeel kennismakelaarschap in scholen. Universiteit Antwerpen
‘Sexting en adolescenten!?’ Wie durft dit controversieel onderwerp te bespreken? Ouders versterken met behulp van een seks-positieve intergenerationele co-learning benadering KU Leuven
Ouders, onderzoekers, de media ... iedereen heeft wel een mening over 'sexting bij jongeren', maar spreken ze hierover ook met de jongeren zelf? Hoewel communicatie tussen ouders en adolescenten een belangrijke vorm van preventie is, blijken deze gesprekken schaars. De morele paniek die rond sexting heerst, zorgt enerzijds voor meer negatieve boodschappen tijdens gesprekken en anderzijds voor een meer complementaire communicatiestijl. In dit ...
'Educated brains raising brains in need of education". Kritische metafooranalyse van conceptualisaties van 'goed ouderschap' in (neuro)Discours over ouderschap in Vlaanderen KU Leuven
SAMENVATTING – ‘Educated brains raising brains in need of education’. Kritische metafooranalyse van conceptualisaties van ‘goed ouderschap’ in (neuro)Discours over ouderschap in Vlaanderen – door Joyce Leysen
Onderzoek over de relatie tussen ‘goed ouderschap’ en discours over de hersenen situeert zich voornamelijk binnen onderzochte contexten van Angelsaksische landen en streken, zoals de VK en de VS. Literatuurstudie geeft aan dat ...
Ik kies ervoor om een mensenrechtenverdediger te zijn: de boodschap van slachtoffers van de Chileense dictatuur voor toekomstige mensenrechtenverdedigers Universiteit Gent
De aanvraag betreft een publicatie voor het brede publiek met de boodschap van slachtoffers van de Chileense dictatuur voor toekomstige mensenrechtenverdedigers. In de democratische transitie na de Chileense dictatuur (1973-1990) hebben slachtoffers en mensenrechtenverdedigers een cruciale rol gespeeld. Met de oplopende leeftijd van slachtoffers en de herhaling van mensenrechtenschendingen tijdens de sociale protesten (2019) wordt de rol van ...
Onderweg naar een Educatie van de Zintuigen: Een Alternatieve pragmatische kijk op STEAM KU Leuven
Het doctoraat project verkent STEAM educatie, welke de kunsten en de wetenschappen combineert, als een mogelijk pedagogisch antwoord op de sociale en klimatologische uitdagingen die steeds drukkender worden in de maatschappij. Educatie, en kunst educatie specifiek, worden al ingezet voor dit doel, maar worden hierin gehinderd door een voornamelijk instrumentale kijk op de aard ervan (in ander woorden: in functie van de arbeidsmarkt). Als een ...
Naar een ‘Education of the Senses’ (EoS): Een alternatief pragmatische kijk op STEAM (3H230318) KU Leuven
Dit onderzoek bestudeert STEAM als een mogelijk pedagogisch antwoord op de sociale en ecologische vraagstukken die steeds prangender op de maatschappelijke voorgrond treden. Hoewel onderwijs wel vaker wordt ingezet om tegemoet te treden aan de uitdagingen die de 21ste eeuw stelt, wordt ze hiertoe belemmerd door onder andere haar sterk arbeidsmarktgerichte aard. Als alternatief wil dit onderzoek voorbij gaan aan deze trends, die ook in de ...
Naar een ‘Education of the Senses’ (EoS): Een alternatief pragmatische kijk op STEAM KU Leuven
Dit onderzoek bestudeerd STEAM als een mogelijk pedagogisch antwoord op de sociale en ecologische vraagstukken die steeds prangender op de maatschappelijke voorgrond treden. Hoewel onderwijs wel vaker wordt ingezet om tegemoet te treden aan de uitdagingen die de 21ste eeuw stelt, wordt ze hiertoe belemmerd door onder andere haar sterk arbeidsmarktgerichte aard. Als alternatief wil dit onderzoek voorbij gaan aan deze trends, die ook in de ...
Naar een ‘Education of the Senses’ (EoS): Een alternatief pragmatische kijk op STEAM KU Leuven
Stem&Vork - Buitenschools STEAM-project rond duurzame technologie en voedselsystemen voor jongeren Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek
Het project STEM & VORK verbindt jongeren en (jong)volwassenen via een buitenschoolse STEAM-activiteit met het thema voedselproductie. STEAM (afkorting van Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) is een onderwijsbenadering die via de genoemde vakken over een specifiek onderwerp studentenonderzoek, -dialoog en kritisch denken bevordert. Het STEM & VORK -project focuste ...