Projecten
De professionaliteit van lerarenopleiders. Een narratief-biografische analyse. KU Leuven
De competenties van lerarenopleiders in het omgaan met diversiteit: Een Zuid-Afrikaans en Vlaams onderzoek Universiteit Gent
Dit FWO-NRF project is gericht op het verwerven van theoretisch en empirisch inzicht in de competenties van lerarenopleiders in het omgaan met diversiteit. Met het oog op deze algemene doelstelling, combineert dit project eerst twee theoretisch complementaire perspectieven tot een geïntegreerd conceptueel kader: (1) het theoretisch kader rond leraarcompetenties van Blömeke en collega’s en (2) Bourdieu’s sociologische theorie rond habitus, ...
Professionalisering van Lerarenopleiders in Engels en Wiskunde (ProTEEM). Universiteit Antwerpen
Opleiding voor lerarenopleiders KU Leuven
Het hoofddoel van de opleiding voor lerarenopleiders is het versterken van de kwaliteit van alle lerarenopleiders verbonden aan een lerarenopleiding. De opleiding stelt leren centraal: professioneel leren van lerarenopleiders, met het oog op het leren van aanstaande leraren en het leren van leerlingen.
De professionaliteit van lerarenopleiders in relatie tot mentoren en student-leraren KU Leuven
Dit doctoraatsproject focust op de specifieke professionaliteit van lerarenopleiders. Het haakt daarmee in op de groeiende (inter)nationale aandacht voor deze beroepsgroep op het niveau van het beleid, het onderzoek en de praktijk (zie o.a. Europese Commissie, 2013). De keuze om lerarenopleiders centraal te plaatsen in dit project illustreert meteen het centrale uitgangspunt: het opleiden van leraren vraagt professionaliteit - kennis, ...
Onderzoek naar en de ontwikkeling van de Pedagogical Content Knowledge vanstudent-leraren, leraren en lerarenopleiders PAV KU Leuven
Aan het vak PAV worden terecht hoge verwachtingen gesteld, die echter niet eenvoudig in te lossen zijn. Dit project komt hieraan tegemoet door de ontwikkeling van: 1) modules ter ondersteuning van de Pedagogical Content Knowledge (PCK) van studenten, leraren en lerarenopleiders PAV VKS6-7 met het oog op het ontwerp van functionele, krachtige en geïntegreerde leeromgevingen; 2) modules in functie van de verwerving van de domeinkennis voor elke ...
Meten en ontwikkelen van een onderzoekende houding bij lerarenopleiders Universiteit Gent
Het doel van dit onderzoeksproject is inzicht verwerven
in de onderzoekende houding van lerarenopleiders om diens professionele
ontwikkeling te ondersteunen. Rekening houdend met deze centrale doelstelling,
zal kwantitatief en quasi-experimenteel onderzoek opgezet worden.
National Crosscutting Suriname Op onderzoek gebaseerde professionalizering van leraren en lerarenopleiders in Suriname. KU Leuven
Erasmus Lump Sum Grants: leeractiviteiten en bronnen van de Europese Unie voor lerarenopleiders en leraren: ELAT Vrije Universiteit Brussel
lerarenopleidingen, scholen, onderwijsnetwerken en pedagogische diensten door de introductie van EU-leren in bestaande
onderwijsprogramma's en om leerkrachten en leerlingen bewust te maken van de impact van de Europese Unie en haar economische,
inspanningen voor sociale en politieke integratie op ieders leven. Het doel van het project is de ontwikkeling van bronnen ...