Projecten
DIGISTEM - Studenten lerarenopleiding creëren digitale krachtige leeromgevingen voor STEM Universiteit Gent
De primaire doelstelling van dit pilootproject is studenten lerarenopleiding kleuter- en lager onderwijs voor te bereiden om krachtige leeromgevingen te creeren voor STEM en dit door in te zetten op digitale onderwijsvormen. Op die manier kan worden ingespeeld op de veranderende onderwijscontext die gekenmerkt wordt door een diverse klas- en schoolomgeving en digitalisering van het onderwijs. Het resultaat hiervan is dan een DIGISTEM ...
Burgerschap-en interculturele competenties van studenten in de lerarenopleiding in een longitudinaal perspectief KU Leuven
Veranderingen in de etnisch-culturele samenstelling van de leerlingenpopulatie brengen nieuwe maatschappelijke uitdagingen met zich mee voor leraren secundair onderwijs. Leraren moeten beschikken over relevante kennis, vaardigheden, attitudes en waarden teneinde effectief te kunnen omgaan met een diverse klasgroep. Hoewel de rol van de lerarenopleiding hierbij cruciaal is, is er weinig empirisch bewijs met betrekking tot de ontwikkeling van ...
Burgerschap-en interculturele competenties van studenten in de lerarenopleiding in een longitudinaal perspectief KU Leuven
Lerend netwerk kansenbevordering in de lerarenopleiding Universiteit Hasselt
De ontwikkeling van vakkennis voor het onderwijzen en aanleren van doelsportspelen bij studenten van de lerarenopleiding lichamelijke opvoeding KU Leuven
Dit doctoraat zal focussen op vakkennis binnen de lerarenopleiding lichamelijke opvoeding. In de lerarenopleiding zal een interventie plaatsvinden om balsporten effectiever te leren onderwijzen. Deze interventie zal binnen de activiteit basketbal gebeuren en zal focussen op het verbeteren van specifieke vakkennis binnen basketbal. Nadien zal onderzocht worden welke cruciale items nodig zijn om transfer naar het onderwijzen van andere ...
Een lerarenopleiding in capaciteitsopbouw om de betrokkenheid van ouders bij het basisonderwijs te vergroten als sleutelfactor in de alfabetisering van kinderen KU Leuven
Om kinderen, en vooral meisjes, een kans op een betere toekomst te geven, te voorkomen dat ze van school gaan, analfabeet zijn, niet afstuderen, geen fatsoenlijke baan kunnen vinden en in slechte omstandigheden leven, dient de kwaliteit van het onderwijs te worden verbeterd. Bovendien moeten ouders worden beschouwd als waardevolle mede-opvoeders van hun kinderen, wat de motivatie van kinderen om te leren kan vergroten en om de leerkrachten te ...
De kennis en overtuigingen van leraren in opleiding over culturele en taalkundige diversiteit uitpakken: wat is belangrijk in de initiële lerarenopleiding? KU Leuven
Deze doctoraatsstudie onderzoekt de voorbereiding van toekomstige leerkrachten op multiculturele samenlevingen. De urgentie van het vraagstuk is nog nooit zo hoog geweest. Wereldwijde internationale migratie neemt exponentieel toe, niet alleen in omvang maar ook in de soorten mobiliteit en de culturele diversiteit van groepen die bij die mobiliteit betrokken zijn. Het wordt steeds duidelijker dat de verschillen op onderwijsgebied systematisch ...
Juridische geletterdheid van leerkrachten: een onderzoek naar de juridische problemen in de onderwijspraktijk van leerkrachten, hun kennis daarover en de taak van de lerarenopleiding om hen hierop voor te bereiden KU Leuven
Dit project onderzoekt de taak van de lerarenopleiding in het voorbereiden van leerkrachten voor de juridische aspecten van hun beroep, gelet op de toenemende mate van juridisering van het onderwijslandschap en de onderwijspraktijk. Aan de hand van een vragenlijst en diepteinterviews zal de juridische geletterdheid van leerkrachten worden onderzocht, om vast te stellen welk kennisvacuum vanuit de lerarenopleiding moet worden geremedieerd.