Publicaties
Gekozen filters:
Gekozen filters:
Waarom stappen afgestudeerden aan de lerarenopleiding (niet) in het lerarenberoep? Een studie naar de rol van de lerarenopleiding Universiteit Gent
Professional learning communities in actie. Van een theoriegedreven raamwerk voor cultuureducatie naar een didactisch model voor de lerarenopleiding. Vrije Universiteit Brussel
Samen sterk! Een pleidooi voor de inzet van teacher design teams met het oog op ICT-integratie in de lerarenopleiding Universiteit Gent
Van de lerarenopleiding tot de onderwijspraktijk: een follow-up studie naar strategieën om leraren voor te bereiden op educatief ICT-gebruik Universiteit Gent
Het SQD-model (Synthesize Qualitative Data) presenteert effectieve strategieën voor het opleiden van toekomstige leraren op het gebied van educatief ICT-gebruik. Voorbeelden van strategieën die effectief bleken op basis van kwalitatieve studies zijn: het voorzien van rolmodellen, ruimte voor reflectie over de rol van ICT in onderwijs, en het ondersteunen van het ontwerpproces bij ICT-rijke lessen. In de studie die in dit artikel wordt besproken ...
Betrokken, voorbeeldig, proactief: ICT-integratie in de lerarenopleiding Universiteit Gent
Naar aanleiding van een evaluatie van ICT-integratie in Vlaanderen waaruit blijkt dat er meer dan dringend nood is aan professionalisering van leraren, worden drie benaderingen geschetst. Elke benadering reflecteert een eigen visie op de (toekomstige) rol van ICT in het onderwijs.
Competenties in het secundair onderwijs? Lessen vanuit het werken met basiscompetenties in de lerarenopleiding. Vrije Universiteit Brussel
Competenties staan hoog op de nationale en internationale onderwijsagenda's. Overgewaaid van de arbeidsmarkt palmen ze sinds '98 lerarenopleidingen en hoger onderwijs in. Ondertussen is ook de doorstart in het secundair onderwijs gepland in de oriëntatienota van minister Smet en worden competenties als prioritair thema opgenomen in beleids-, ondersteunings- en nascholingsprojecten. Vanwaar die populariteit van competenties? Zijn 'competenties' ...
Het effect van een stemtrainingsmodule in de lerarenopleiding. Vrije Universiteit Brussel
De stem is een belangrijk instrument voor de leraar. Leraren zijn immers de beroepssprekers bij uitstek. Ze spreken vaak uren aan een stuk en dikwijls ook luid. Als de stem wegvalt kan er geen les gegeven worden.
Onderzoek toonde aan dat ongeveer de helft van de leraren regelmatig last heeft van zijn stem en dat 1 op 5 van de toekomstige leraren stemproblemen heeft tijdens zijn opleiding (Thomas et al, 2007). De hoogste tijd dus voor een ...
Onderzoek toonde aan dat ongeveer de helft van de leraren regelmatig last heeft van zijn stem en dat 1 op 5 van de toekomstige leraren stemproblemen heeft tijdens zijn opleiding (Thomas et al, 2007). De hoogste tijd dus voor een ...
Effect van een stemtrainingsmodule in de lerarenopleiding. Vrije Universiteit Brussel
De stem is een belangrijk instrument voor de leraar. Leraren zijn beroepssprekers bij uitstek. Ze spreken vaak vrij luid en dat uren aan een stuk. Als de stem wegvalt kan er geen les gegeven worden. Onderzoek toonde aan dat ongeveer de helft van de leraren regelmatig last heeft van zijn stem en dat één op vijf van de toekomstige leraren stemproblemen heeft tijdens zijn opleiding (Thomas., Kooijman., Donders., Cremer., de Jong, 2007). De hoogste ...