Projecten
Het triggeren van consolidatie in het motorisch geheugen bij de ziekte van Parkinson: het effect van complexe training op hersenactiviteit bij het leren van posturale en fijn motorische taken. KU Leuven
Ons eigen werk toonde aan dat DT-training ook leidde tot betere retentie dan het leren van een enkele taak (ST), althans in een subgroep van PD. Gebruikmakend van een combinatie van gedragsbeoordeling, functionele magnetische resonantie beeldvorming en nabij-infrarode spectroscopie tijdens training van de houdingen en de bovenste ledematen, wil dit project begrijpen hoe de robuustheid van oefenen in PD kan worden verbeterd.
Impact van ziekteprofiel op het motorisch leren bij de ziekte van Parkinson: neurowetenschappelijke en gedragsmatige inzichten. KU Leuven
Neurale netwerken betrokken bij het impliciet motorisch sequentieel leren bij de ziekte van Parkinson: effecten van non-invasieve hersenstimulatie Vrije Universiteit Brussel
motorische vaardigheden uit te voeren in een specifieke sequentisle
volgorde. Dit type leren, dat essentieel is voor dagelijkse activiteiten,
is aangetast bij mensen met de ziekte van Parkinson (PD). In PD
leidt basale ganglia disfunctie tot veranderingen in hersenactiviteit in
het cerebellum, waardoor het een uitstekend neuraal model is om de
bijdragen ...
Naar geïndividualiseerd motorisch leren in patiënten met de ziekte van Parkinson KU Leuven
De ziekte van Parkinson (ZvP) wordt gekarakteriseerd door ernstige motorische symptomen, waaronder disfunctie van het bovenste lidmaat waar medicatie slechts een beperkt effect op heeft. Door de degeneratie van het striatum, dat betrokken is in de consolidatie van het motorisch geheugen, heeft de ZvP ook een nadelig effect op het motorisch leren. Eerder is al aangetoond dat motorische training leidt tot een verbetering in ...
Mechanismen van niet-invasieve hersenstimulatie ter versterking van de consolidatie van motorisch leren bij de ziekte van Parkinson KU Leuven
Sensomotorische synchronisatie tijdens wandelen of lopen op metronoom geluiden of muziek bij kinderen met developmental coordination disorder binnen een motorisch leren perspectief. Universiteit Hasselt
Motorisch leren bij de ziekte van Parkinson: onderliggende functionele connectiviteit en beïnvloedende factoren KU Leuven
De ziekte van Parkinson wordt gekenmerkt door ernstige motorische symptomen die slechts gedeeltelijk kunnen verholpen worden door middel van medicatie. In een eerdere studie toonden we aan dat revalidatie een belangrijk therapeutisch supplement is om micrografie te verbeteren in de vroege ziektestadia. Echter, er is weinig geweten over de effecten van motorisch leren op de onderliggende hersennetwerken bij patiënten met een verschillende ...
Neuroplasticiteit bij de ziekte van Parkinson: de consolidatie van motorisch leren en de gerelateerde veranderingen in hersenactiviteit. KU Leuven
Het verbeteren van neuroplasticiteit en motorisch leren door middel van hersenstimulatietechnieken KU Leuven
Neuroplasticiteit verwijst naar het vermogen van het brein om zich aan te passen als gevolg van ervaringen. Dit geeft aan dat het brein plastisch en vervormbaar is. Met synaptische plasticiteit wordt bedoeld dat synapsen versterken of verzwakken als gevolg van een stijging of daling van activiteit. In de klinische context bepaalt synaptische plasticiteit hoe patiënten met een hersenletsel kunnen herstellen, bv. na een beroerte, om terug ...