Projecten
Hoe gaan verschillende scholen om met culturele diversiteit en (waarom) doet dat ertoe voor onderwijsongelijkheid ? KU Leuven
Vele landen kampen met etnische en socio-economische ongelijkheid in het onderwijs. Door recente inzichten uit onderwijswetenschappen en sociaal-culturele psychologie te combineren, formuleert dit project een nieuwe route om deze ongelijkheid te begrijpen en aan te pakken - een route die start bij schooliversiteitsmodellen (SDM) die reflecteren hoe diversiteit benaderd wordt. Meer specifiek willen we identificeren welke ...
Trainingsinstrumenten voor het uitleggen en verminderen van etnische discriminatie op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, huisvesting en arbeid Universiteit Gent
EdisTools heeft als doel het krijgen van een beter begrip van etnische ongelijkheid en etnische discriminatie in de maatschappelijke domeinen gezondheid, huisvesting, onderwijs en werk, zodat (vaak goedbedoelde of onbewuste) processen die hiertoe aanleiding geven, kunnen aangepakt worden. EdisTools wil hiervoor zowel inzetten op innovatieve, wetenschappelijke kennis als gebruiksvriendelijke trainingstools waarmee dienstverleners en ...
Culturele conflicten in contractuele relaties : naar een cultuurgevoelig contractenrecht KU Leuven
Globalisering en de daarbij horende immigratiegolven hebben geleid tot een significante culturele diversificatie van Westerse samenlevingen, waaronder ook België. Aangezien juridische normen in zeker mate gebaseerd zijn op culturele standaarden, staat hun duurzaamheid in een multiculturele samenleving dan ook steeds vaker ter discussie. Specifiek voor het contractenrecht vormt de culturele diversiteit van de samenleving een bijzondere ...
Nationale trots en vooroordelen? Een test van de relatie tussen de etnische identiteiten van Belgische meerderheids- en minderheidsstudenten en hun vooroordelen en gedragsintenties t.o.v. etnische groepen in sociaal-politieke contexten. Universiteit Gent
Dit onderzoek test of we de relatie tussen nationale trots en vooroordelen beter kunnen onderzoeken door rekening te houden met de complexiteit en betekenisvolheid van de etnische grenzen die actoren trekken, en de rol van de school in dit proces. Dit wordt onderzocht door een voorbereidend kwalitatief onderzoek welke de basis vormt voor een grootschalig kwantitatief onderzoek.