Projecten
Evaluatie van subjectief welbevinden van mensen met ernstig meervoudige beperkingen. KU Leuven
Stress en stressregulatie bij kinderen met ernstig meervoudige beperkingen KU Leuven
Dit project bestudeert de rol en de mechanismen van stressregulatie bij kinderen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB). Vooreerst zal de manier waarop deze kinderen zintuiglijke prikkels ervaren en erop reageren, evenals hoe deze bijdragen aan hun stressniveau, worden bestudeerd. Ten tweede zal worden geëvalueerd op welke manier kwaliteitsvolle interacties, die zijn afgestemd op de behoeften van personen met EMB, hun stressniveau kunnen ...
Hoe identiteit begrijpen, bereiken, vast leggen en integreren in zorgcontexten voor personen met hoge ondersteuningsbehoeften die niet voor zichzelf kunnen spreken, aan de hand van ontwerp. KU Leuven
Dit doctoraatsproject heeft als doel de langetermijnzorg te hervormen richting meer persoonsgerichte zorg door kennis te vergroten en, aan de hand van ontwerp, methodes en hulpmiddelen te ontwikkelen om de identiteit van personen met hoge ondersteuningsbehoeften die niet voor zichzelf kunnen spreken, beter te begrijpen, toegankelijk te maken, vast te leggen en te integreren. Dit project richt zich tot twee groepen personen met een hoge ...
Voelen, denken, doen: Paden naar ouderlijk handelen bij kinderen met een ernstige meervoudige beperking KU Leuven
Het grensland in kaart: Op de grens tussen het gewoon en buitengewoon onderwijs KU Leuven
Wereldwijd wordt, in navolging van het VN-verdrag inzake de rechten voor personen met een handicap, inclusief onderwijs vooropgesteld. Binnen de Vlaamse onderwijspraktijk staat geen ‘full inclusion’ paradigma centraal maar wordt een tweesporenbeleid vooropgesteld: inclusief waar mogelijk, buitengewoon indien nodig. We zien hierdoor een grensland ontstaan waarin er een overlap is tussen het gewoon en buitengewoon onderwijs. In dit ...
Longitudinaal onderzoek naar de invloed van hulpbronnen en interactiepatronen in het gezin op het ontwikkelingsverloop van kinderen met ernstig meervoudige beperkingen KU Leuven
Jonge kinderen met een grote cognitieve en motorische ontwikkelingsvertraging zijn vanwege het complexe samenspel van hun beperkingen sterk afhankelijk van hun onmiddellijke sociale omgeving. Daarbij worden ouders en professionals geconfronteerd met unieke uitdagingen in opvoeding en ondersteuning, terwijl onderzoek naar deze specifieke doelgroep zeer schaars is. Gebaseerd op de 'Developmental Systems Approach' van Guralnick (2011), heeft dit ...