Projecten
Het Kind Effect in Mediagebruik: Een Onderzoek naar Gezinsdynamieken rond Mediagedrag in Ouder-Kind Dyades. KU Leuven
De meeste studies over het gebruik en de effecten van media en communicatie bij ouders en kinderen onderzochten voornamelijk hoe ouders het mediagebruik van hun kinderen beïnvloeden en begeleiden. Hoe kinderen het mediagebruik van hun ouders beïnvloeden en begeleiden blijft in grote mate onbekend. Toch zijn kinderen vaak degenen die nieuwe media en nieuwe media-inhoud introduceren in het gezin. In 2005 publiceerden Van den Bulck en Van den ...
"Goed begonnen is half gewonnen". De rol van het oxytocine/dopaminesysteem op ouder-kind hechting en sociale interactie in muizen KU Leuven
Vroege sociale gedragingen hebben een diepgaande invloed op de verdere fysieke, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van een organisme. In alle zoogdiersoorten is de moeder een centrale interactiepartner. Verstoringen in vroege moeder-infant interacties worden in verband gebracht met een verhoogd risico op fysieke, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkelingsproblemen. Daarom is preklinisch onderzoek nodig om de onderliggende ...
Maak gebaren toegankelijk voor het kind. Over de visuele communicatie strategieën van ouders, en de visuele communicatie en vroege Vlaamse Gebarentaal van dove kinderen. Universiteit Gent
Dit doctoraat beoogt een unieke bijdrage te leveren aan het bestaand nationaal en internationaal onderzoek rond gebarentaalverwerving en U+2013testen, en dit hoofdzakelijk binnen vier domeinen:
Ten eerste is de verkennende casus de allereerste gedetailleerde beschrijving van de Vlaamse Gebarentaalontwikkeling van een matig slechthorend kind met een natuurlijk Vlaamse Gebarentaalaanbod. Hierbij werd de VGT-ontwikkeling opgevolgd van bij ...
Kinderen targeten, het gezin bereiken. Kan kindgerichte persuasieve retail communicatie kinderen en ouders overtuigen om voor suboptimale voeding te kiezen? Universiteit Gent
Dit project gaat na hoe suboptimale voeding gepromoot kan worden naar kinderen (6-12 jaar) toe, aangezien zij een grote invloed hebben op de gezinsconsumptie. Hierbij zal de effectiviteit van hedonische, winstgerichte en normatieve doelframes in de winkelomgeving onderzocht worden bij kinderen. Bovendien zullen we ook nagaan hoe deze kinderen hun gezin beïnvloeden via pester power en omgekeerde socialisatie.
De rol van de materiële en natuurlijke wereld in grootouder-kleinkind communicatie vanop afstand KU Leuven
Dit proefschrift onderzoekt de rol van de materiële en natuurlijke wereld in de communicatie tussen grootouders en jonge kleinkinderen over afstand. Twee leidende noties van doen en trivialiteit, gegrond in de theoretische notie van 'agency in relation' (Barad, 2007), dienen als rode draad in drie hoofdstukken.
Het eerste hoofdstuk bestudeerdt het 'doen' met een specifieke belangstelling voor fysieke voorwerpen en ...
De communicatie faciliteren tussen clinici en patiënten die geconfronteerd worden met obstakels voor het krijgen van kinderen KU Leuven
De communicatie faciliteren tussen clinici en patiënten die geconfronteerd worden met obstakels voor het krijgen van kinderen. KU Leuven
De communicatie tussen clinici en patiënten is de crux van 'patient-centred care'. Kinderen krijgen is een belangrijk levensdoel voor de grote meerderheid van de bevolking. Het vooruitzicht op ouderschap verliezen wordt als even pijnlijk ervaren als de confrontatie met een ernstige ziekte. Mijn onderzoek beoogt de communicatie te verbeteren tussen clinici en patiënten die geconfronteerd worden met een medisch obstakel voor het vervullen van ...
Werkingsmiddelen Onderzoeksfonds Assistenten - Vertalen, tolken en communicatie Universiteit Gent
Dit project omvat de werkingsmiddelen van het Onderzoeksfonds Assistenten - Vertalen, tolken en communicatie