Projecten
Regulatie van het centraal metabolisme van peer tijdens hypoxia KU Leuven
Hardfruit (appel en peer), wordt jaarrond bewaard onder lage zuurstof condities. Hierbij wordt de vrucht tot het uiterste gedreven, doordat het metabolisme zoveel mogelijk wordt afgeremd om de bewaarbaarheid zoveel mogelijk te verlengen zonder echter te vervallen in een stresssituatie die zou leiden tot bewaargebreken. Deze laatste worden veroorzaakt door een verstoorde energiehuishouding waardoor, bij gebrek aan voldoende energie, geen ...
De veelzijdige rol van leerkrachten bij pesten onder leerlingen en de wisselwerking met peer relaties KU Leuven
Het recht van kinderen om te worden beschermd tegen alle vormen van geweld wordt ernstig bedreigd door het probleem van pesten op school. Herhaaldelijk het doelwit zijn van opzettelijk agressief gedrag door machtigere leeftijdsgenoten is gerelateerd aan verscheidene nadelige gevolgen op korte en lange termijn. Pesten moet daarom zoveel als mogelijk verminderd en vermeden worden. Dit proefschrift biedt vanuit een socio-ecologisch perspectief ...
Een typologie van (on)gevoelige mediagebruikers: De verschillende invloeden van peer communicatie tussen adolescenten in media effecten. KU Leuven
Het doel van het onderzoeksproject is om een typologie van mediagebruikers te ontwikkelen die varieert in mate van (on)gevoeligheid van media effecten
Sociale dynamieken in de ontwikkeling van schoolse betrokkenheid: De rol van peers, leerkrachten, en hun wisselwerking KU Leuven
Hoewel schoolse betrokkenheid belangrijk is voor succesvol leren, presteren, en afstuderen (Christenson et al., 2012a; Fredricks et al., 2016), wijst onderzoek op een daling van de schoolse betrokkenheid van adolescenten. Deze neerwaartse ontwikkeling zou verklaard kunnen worden door leeftijdsgebonden risicofactoren in de schoolcontext. Dit proefschrift gaat in op belangrijke hiaten in de literatuur door meer inzicht te bieden in de manier ...
Het gebruik en de gevolgen van subjectieve prestatie-evaluatie in leidinggevende-medewerker relaties KU Leuven
Overzicht van de 4 hoofdstukken
Om de literatuur rond subjectieve prestatie-evaluatie uit te breiden, bestaat dit doctoraatsproject uit een literatuuronderzoek over dit onderwerp (hoofdstuk 1) en drie experimentele artikelen (hoofdstukken 2-4). Deze empirische artikelen bieden betere inzichten en concrete aanbevelingen aan organisaties over het ontwerpen van hun prestatie-evaluatie -en beloningssysteem om de productiviteit van ...
Mentale gezondheid van leerlingen en relaties met leerkrachten en peers: Hun samenspel ontrafeld KU Leuven
De Covid-19 pandemie heeft de cruciale rol van sociale relaties voor de mentale gezondheid van jongeren in de schijnwerpers geplaatst. Het promoten van positieve relaties kan dan ook een laagdrempelige, maar centrale hefboom vormen in de preventie van mentale problemen bij jongeren in de nasleep van de pandemie. Dit project focust op sociale relaties op school. Meer bepaald zoomt het in op het weinig bestudeerde samenspel tussen verschillende ...
Binnenstebuiten: De rol van mentale representaties van leerkrachten in hun relaties met individuele leerlingen KU Leuven
Leerkrachten hebben dagelijks verschillende interacties met de leerlingen in hun klas en internaliseren deze ervaringen in mentale representaties van de relaties met deze individuele leerlingen (Pianta et al., 2003). De mentale representaties van leerkrachten van hun relaties met individuele leerlingen kunnen automatisch de affectieve en cognitieve sociale informatieverwerking van de leerkracht beïnvloeden met als gevolg dat deze de emoties, ...