Projecten
Uitvoeren van de wetenschappelijke review met het oog op het formuleren van theoretische en empirisch onderbouwde aanbevelingen voor leerlingenbegeleiding in Vlaanderen. Universiteit Antwerpen
Review naar indicatoren voor het maximaliseren van leerprestaties, leerwinst en welbevinden in het basisonderwijs. KU Leuven
Caritas et Memoria. Een studie naar de samenhang tussen armenzorg en memorieviering in de kosmopolitische stad Brugge tijdens de late middeleeuwen - vroegmoderne periode aan de hand van de organisatie en werking van de parochiale dissen. KU Leuven
In dit onderzoek staat de wisselwerking tussen armen- en memoriezorg in de late middeleeuwen en de zestiende eeuw centraal. Dat armenzorg functioneerde als vorm van memoriezorg, het redden van het zielenheil, is reeds lang bekend, maar de implicaties hiervan in de dagelijkse praktijk van de armenzorg bleven tot hiertoe grotendeels onduidelijk. Dit komt voornamelijk doordat armenzorg en memoriezorg tot andere historiografische tradities ...
De reguliering van mobiliteit, arbeid en armenzorg in Europees sociaal beleid, c. 1350-1914 Vrije Universiteit Brussel
(a) finish a monograph on the reform of poor relief and regulation of labour mobility in the eighteenth-century Low Countries that builds upon much of the research I have carried out in the past years,
(b) lay the groundwork for the elaboration of a new research line that extends this research topic in spatial
and diachronic terms to the regulation of labour mobility and poor ...
De impact van economische groei herbekeken: Een comparatieve studie van rurale markteconomieën en subalterne economieën in de vroegmoderne Lage Landen (1650-1800) KU Leuven
De transformatie van de sociaal-economische links-rechts breuklijn? Stemen veranderende attitudes ten opzicht van economie en sociaal beleid (1990-2015). KU Leuven
Erfgoededucatie als didactische methode voor controversiële (en gevoelige) onderwerpen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Universiteit Gent
Vakdidactisch/publiekshistorisch onderzoek betreffende de link tussen erfgoededucatie en het didactisch behandelen van controversiële (en gevoelige) onderwerpen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. De focus ligt op de onderzoeksvraag: helpt de inzet van erfgoed in de klas om controversiële onderwerpen tijdens de les geschiedenis makkelijker bespreekbaar te maken?
Het onderzoek bestaat uit drie kerncomponenten. Ten eerste het ...