Projecten
De Invloed van de Leerkracht-Leerlingrelatie en -interactie op het Werkgeheugen van Kinderen in het Lager Onderwijs: een Multi-Method Benadering KU Leuven
Het werkgeheugen (WG), één van de kerncomponenten van executieve functies (EF), is verantwoordelijk voor het tijdelijk vasthouden en manipuleren van verbale en visueel-ruimtelijke informatie. Het speelt een belangrijke rol in planning, besluitvorming, redeneren en probleemoplossend denken, waardoor het van cruciaal belang is voor de schoolprestaties en het sociaal functioneren van kinderen. In het lager onderwijs, ...
Oversampling Brusselse scholen i.k.v. 'Periodieke peiling wereldorientatie (domein tijd, ruimte, maatschappij en brongebruik) voor het basisonderwijs'. KU Leuven
The rol van taal voor het verwerven van vroege wiskundige vaardigheden KU Leuven
Analyse proefprojecten differentiatie in laatste twee jaren van het basisonderwijs en 1B van het secundair onderwijs. KU Leuven
Dit onderzoek richt zich op het inzichtelijk maken van de implementatieprocessen van differentiatie in de proefprojecten in Vlaamse scholen (Luik 1). Vanuit een innovatie-theoretisch kader met oog voor zowel handeling (betekenisgeving) als structurele elementen worden gevalsstudies gemaakt waarin de voorwaarden, determinanten en effecten van de ontwikkelde differentiatiepraktijken worden blootgelegd.
Luik 2 van het ...
Bepalen van steekproefkenmerken om de (stabiliteit van de) toegevoegde waarde van scholen te modelleren en rapporteren: steekproefgrootte, leerlingenmobiliteit en steekproefheterogeniteit. KU Leuven
Vanuit het verantwoordelijkheidsperspectief wordt in veel landen de toegevoegde waarde (TW) van scholen geschat en gebruikt als indicator voor de onderwijskwaliteit en -effectiviteit van scholen. De stabiliteit van TW-scores doorheen de tijd, i.e., de mate waarin het geschatte leereffect van scholen constant is over opeenvolgende leerlingcohortes heen, vormt daarbij een fundamenteel discussiepunt. TW-scores blijken vooral ...
Naar een verrijkte vorm van gestandaardiseerd toetsen: De ontwikkeling van relevante leerwinstindicatoren op schoolniveau binnen het secundair onderwijs. KU Leuven
De schoolinspectie doorgelicht: Beschrijven en verklaren van (on)bedoelde effecten Universiteit Antwerpen
Aandacht, alstublieft! De conceptualisering van aandacht en de psychologisering van het lager onderwijs, 1842-1980. KU Leuven
Dit project vertrekt vanuit de huidige problematisering van een ‘aandachtsdeficit’ (ADHD) in schoolse contexten om de plaats en betekenis van aandacht in de onderwijsvisie van leerkrachten, lerarenopleiders en schoolinspecteurs te onderzoeken voor de periode tussen 1842 en 1980. Eerder dan te vertrekken vanuit een theoretisch en/of institutioneel perspectief, zoals doorgaans het geval is in de bestaande literatuur, bestudeert dit project de ...
Metacognitie telt ook. De rol van metacognitie in de rekenontwikkeling van kinderen: Evidentie vanuit gedrags- en hersenonderzoek KU Leuven
De rekenprestatie en –ontwikkeling van kinderen wordt gekarakteriseerd door grote individuele verschillen. Het goed begrijpen van wat samenhangt met deze individuele verschillen en/of wat deze individuele verschillen drijft, is essentieel gezien het uitermate groot belang van rekenen in de schoolse ontwikkeling, en in het algemeen in verscheidene aspecten van ons moderne, dagelijkse leven. Een omvangrijke onderzoeksliteratuur heeft dan ...