Projecten
Oversampling Brusselse scholen i.k.v. 'Periodieke peiling wereldorientatie (domein tijd, ruimte, maatschappij en brongebruik) voor het basisonderwijs'. KU Leuven
The rol van taal voor het verwerven van vroege wiskundige vaardigheden KU Leuven
Analyse proefprojecten differentiatie in laatste twee jaren van het basisonderwijs en 1B van het secundair onderwijs. KU Leuven
Dit onderzoek richt zich op het inzichtelijk maken van de implementatieprocessen van differentiatie in de proefprojecten in Vlaamse scholen (Luik 1). Vanuit een innovatie-theoretisch kader met oog voor zowel handeling (betekenisgeving) als structurele elementen worden gevalsstudies gemaakt waarin de voorwaarden, determinanten en effecten van de ontwikkelde differentiatiepraktijken worden blootgelegd. ...
De schoolinspectie doorgelicht: Beschrijven en verklaren van (on)bedoelde effecten Universiteit Antwerpen
Het effect van leerkracht-leerlinginteractie op de werkgeheugenprestatie van kinderen in het lager onderwijs: Een multi-methoden onderzoek naar causaliteit KU Leuven
Executieve functies (EF), en in het bijzonder het werkgeheugen (WG), zijn van fundamenteel belang voor het leren, het functioneren op school en de academische prestaties van kinderen. WG blijft zich ontwikkelen gedurende de kleutertijd, de kindertijd en tot ver in de adolescentie, met een bijzondere ontwikkelingspiek tussen 6 en 9 jaar. WG ontwikkelt zich echter niet optimaal als contextuele stimulatie niet adequaat wordt aangeboden. Daarom ...
Aandacht, alstublieft! De conceptualisering van aandacht en de psychologisering van het lager onderwijs, 1842-1980. KU Leuven
Dit project vertrekt vanuit de huidige problematisering van een ‘aandachtsdeficit’ (ADHD) in schoolse contexten om de plaats en betekenis van aandacht in de onderwijsvisie van leerkrachten, lerarenopleiders en schoolinspecteurs te onderzoeken voor de periode tussen 1842 en 1980. Eerder dan te vertrekken vanuit een theoretisch en/of institutioneel perspectief, zoals doorgaans het geval is in de bestaande literatuur, bestudeert dit project de ...
Metacognitie telt ook. De rol van metacognitie in de rekenontwikkeling van kinderen: Evidentie vanuit gedrags- en hersenonderzoek KU Leuven
De rekenprestatie en –ontwikkeling van kinderen wordt gekarakteriseerd door grote individuele verschillen. Het goed begrijpen van wat samenhangt met deze individuele verschillen en/of wat deze individuele verschillen drijft, is essentieel gezien het uitermate groot belang van rekenen in de schoolse ontwikkeling, en in het algemeen in verscheidene aspecten van ons moderne, dagelijkse leven. Een omvangrijke onderzoeksliteratuur heeft dan ook ...
Toolkit Breed Evalueren van competenties Nederlands voor het lager onderwijs. KU Leuven
Effectief in Frans KU Leuven
Het onderzoek “EFFECTief in FRANS: een blended leerpad voor (toekomstige) leerkrachten lager onderwijs” kadert binnen een oproep van de Vlaamse Overheid. Doel is om leerkrachten (in opleiding) te versterken op het vlak van onderzoeksgeïnformeerde didactiek Frans. Over een periode van twee jaar zal een blended leergang ontwikkeld en geïmplementeerd worden in de educatieve bachelor van de betrokken lerarenopleidingen. Daarnaast wordt de ...