Projecten
Informatieve interacties van hogere orde voor psychometrie: nieuwe hulpmiddelen en perspectieven Universiteit Gent
Ik stel een kader voor waarin psychometrische items gegroepeerd worden op basis van hun informatieve inhoud, die kan worden ingedeeld als synergetisch of redundant. Deze aanpak breidt het vakgebied van netwerkpsychometrie uit en biedt zowel statistische als conceptuele oplossingen. De tools stellen onderzoekers in staat zich te richten op het hogere orde aspecten van de gegevens.
Ik zal datasets opnieuw analyseren die zijn weergegeven ...
Psychometrie van MOOCs: Hoe vaardigheid te meten? KU Leuven
De populariteit van onlinecursussen met open toegang en onbeperkte studentparticipatie (MOOCs) is enorm gestegen. Certificaten van de voltooiing van MOOCs- worden een belangrijk element in de portefeuilles van studenten, evenals een extra bron van studiepunten. Daarom hebben studenten, professoren, universiteiten en werkgevers belang bij nauwkeurige metingen van de vaardigheid van studenten in MOOCs. Bestaande psychometrische benaderingen ...
Psychometrische validatie van de Work Disability - Functional Assessment Battery (WD-FAB) voor België Universiteit Gent
Het project omvat een grootschalige veldtest voor de psychometrische validatie en calibratie van de Nederlandstalige en Franstalige versies van de "Work Disability-Functional Assessment Battery" (WD-FAB) voor Computer Adaptive Testing, met het oog op implementatie door de Belgische sociale zekerheidsinstituten voor het ondersteunen van terugkeer-naar-werk trajecten na gezondheidsproblemen.
Psychometrische analyse van de IDP 2016 KU Leuven
Jaarlijks biedt Katholiek Onderwijs Vlaanderen aan haar Vlaamse basisscholen de zogenaamde interdiocesane proeven aan, die scholen kunnen inzetten in het kader van hun interne kwaliteitszorg. Deze studie onderzoekt de psychometrische kwaliteiten van de toetsen wiskunde en Nederlands voor het zesde leerjaar die in 2016 werden afgenomen. Specifiek wordt onderzocht of er een effect is van de afnamevorm (papier versus digitaal) en in welke mate ...
Het moderniseren van de klinische neuropsychologie aan de hand van geavanceerde statistische en psychometrische methoden KU Leuven
Toepassingen van verfijnde psychometrische modellen voor (inter)nationale grootschalige toetsafnames KU Leuven
Dit proefschrift beslaat vier studies die verschillende aspecten van (inter)nationale grootschalige toetsafnames onderzoeken door standaard psychometrische modellen uit te breiden voor gericht onderzoek naar (a) mogelijke toetsfraude in high-stakes assessments; (b) veranderingen in de vaardigheden tijdens een toetsafname; (c) de statistische aanpak van ontbrekende antwoorden; en (d) extreme antwoordstijl in zelfgerapporteerde vragenlijsten. ...
Psychometrische analyse van het antwoordgedrag op meerkeuzevragen met beoordelingen van zekerheidsgraad KU Leuven
Aan de UHasselt wordt bij examens met meerkeuzevragen in verschillende opleidingen het pakket 'DOCIMO' gebruikt. Daarbij dienen studenten bij elke vraag niet alleen een antwoord aan te duiden maar ook hun gradatie van zekerheid aan te geven. De uiteindelijke itemscore is afhankelijk van de correctheid van het antwoord en de gekozen zekerheidsgraad. Deze studie onderzoekt voor zes examens hoe studenten uit het eerste jaar kinesitherapie deze ...
Testen met een transnationale wending Een historisch onderzoek naar de ontwikkeling en verspreiding van psychometrische tests in China als cultureel verweven technologie, 1915-1935 KU Leuven
Het gebruik van psychometrische testtechnieken in het onderwijs moet worden gezien als een veelzijdig en transnationaal fenomeen waarin verschillende culturele ideeën gedurende een complexe historische periode met elkaar verstrengeld zijn geraakt. Het meeste huidige onderzoek heeft echter de neiging om de ontwikkeling van psychologisch testen in Chinese onderwijsomgevingen te beschrijven als een eenzijdig proces, gestuurd door de westerse ...
PhD fellowship in digitale leerondersteuning KU Leuven
Het doel van het project is om het gebruik van digitale ondersteuning bij leren te ontwikkelen en te evalueren. We bekijken hoe technologie op een intelligente manier kan worden gebruikt door de leeromgeving dynamisch aan te passen en te personaliseren aan de leerling, op basis van een permanente monitoring van verschillende vaardigheden en andere persoonskenmerken. Hiertoe worden geavanceerde technieken uit de statistiek, psychometrie en ...