Projecten
Efficiëntie en ex post screening in het hoger onderwijs - een dynamische discrete keuze benadering. KU Leuven
Vele studenten verlaten het secundair of hoger onderwijs zonder een diploma te behalen. Een recent rapport (OECD, 2012) illustreert deze problemen: 16% van de jongeren in OESO landen behaalt geen diploma secundair onderwijs. 62% van de jongeren start aan het hoger onderwijs maar slechts 39% behaalt effectief een diploma. Een aanzienlijk aandeel van de studenten behaalt een diploma na één of meerdere jaren studievertraging.
In deze ...
De onderliggende mechanismen en de heterogeniteit van school- en arbeidsmarktuitkomsten. KU Leuven
Eerder werd aangetoond dat hoger opgeleiden gemiddeld hogere lonen verdienen, en dat deze onderwijspremie relatief stabiel gebleven is overheen de tijd. De reden voor deze onderwijspremie vormt echter het onderwerp van debat. Bovendien werd de heterogene familiale achtergrond van personen genegeerd, doordat economen uitgaan van een traditionele gezinsstructuur die bestaat uit een gehuwd koppel van het tegenovergestelde geslacht en met ...