Projecten
Bepalen van steekproefkenmerken om de (stabiliteit van de) toegevoegde waarde van scholen te modelleren en rapporteren: steekproefgrootte, leerlingenmobiliteit en steekproefheterogeniteit. KU Leuven
Vanuit het verantwoordelijkheidsperspectief wordt in veel landen de toegevoegde waarde (TW) van scholen geschat en gebruikt als indicator voor de onderwijskwaliteit en -effectiviteit van scholen. De stabiliteit van TW-scores doorheen de tijd, i.e., de mate waarin het geschatte leereffect van scholen constant is over opeenvolgende leerlingcohortes heen, vormt daarbij een fundamenteel discussiepunt. TW-scores blijken vooral minder stabiel, en ...
PhD: Hoe gaan scholen om met etnische diversiteit en welke gevolgen heeft dit? KU Leuven
Veel landen kampen met etnische en socio-economische ongelijkheid in het onderwijs: leerlingen uit arme gezinnen en/of met een migratieachtergrond behalen minder goede schoolprestaties dan leerlingen uit witte gezinnen, ook na controle van individuele capaciteiten. Voortbouwend op eerder onderzoek in verschillende disciplines, slaat het ECDIS-project een nieuwe weg in om deze ongelijkheden te begrijpen (en zo adviezen te kunnen formuleren om ...
Hoe gaan verschillende scholen om met culturele diversiteit en (waarom) doet dat ertoe voor onderwijsongelijkheid ? KU Leuven
Vele landen kampen met etnische en socio-economische ongelijkheid in het onderwijs. Door recente inzichten uit onderwijswetenschappen en sociaal-culturele psychologie te combineren, formuleert dit project een nieuwe route om deze ongelijkheid te begrijpen en aan te pakken - een route die start bij schooliversiteitsmodellen (SDM) die reflecteren hoe diversiteit benaderd wordt. Meer specifiek willen we identificeren welke ...
Complementaire co-teaching tussen een leerkracht en een zorgprofessional HOGENT
Cultureel inclusieve scholen: diversiteit vieren, gemeenschappelijke waarden onderwijzen en interculturele competentie bij jongeren bevorderen KU Leuven
Our culture can shape identity and communication. Effective intercultural communication has become more important for schools in Europe facing increasing student diversity. Building more efficient intercultural competencies in the classrooms requires measurable, conceptualised models based on empirical studies, and targeted educational approaches. To fill this gap, the EU-funded INCLUDed project will study a heuristic framework based on an ...
Een Cultureel-Psychologische Benadering van Acculturatie KU Leuven
In het huidige onderzoeksprogramma ontwikkel en toets ik een cultuurpsychologische benadering van acculturatie die zich concentreert op het begrip 'culturele fit' - d.w.z. de mate waarin het patroon van psychologisch functioneren van een individu overeenkomt met het typische patroon van anderen in de sociaal-culturele context. Ik ga uit van de cultuurpsychologische inzichten dat mensen worden aangemoedigd en beloond om in hun ...