Projecten
Met een beetje hulp van mijn leerkracht: De rol van leerkracht-leerlinginteracties bij victimisatie door leeftijdsgenoten op school KU Leuven
Pesten en victimisatie door leeftijdsgenoten zijn hardnekkige problemen op scholen. Slachtoffers lopen risico op meerdere negatieve gevolgen op de korte en lange termijn. Hoewel leerkrachten worden gezien als belangrijke interactiepartners op school en sleutelfiguren bij het voorkomen en verminderen van pesten, wordt hun rol bij victimisatieprocessen pas recent bestudeerd. Het hoofddoel van dit proefschrift was om de rol van ...
Aan de slag met een vroege voorloper van welbevinden bij leerlingen: leerkracht-leerling relatie en klasinteractiekwaliteit als basis voor goede werkgeheugenprestaties van kinderen KU Leuven
Als we kinderen willen laten opgroeien tot competente, autonome en mentaal gezonde individuen dan zijn sterke executieve functies (EF) en meer bepaald een adequaat werkgeheugen (WG) van het grootste belang. WG is een sterke lange termijn predictor voor schools presteren, functioneren en welbevinden. Recente interventieprogramma's vinden niet meer zozeer plaats in klinische settings, maar worden georganiseerd daar waar kinderen het meeste hun ...
Aan de slag met een vroege voorloper van welbevinden bij leerlingen: leerkracht-leerling relatie en klasinteractiekwaliteit als basis voor goede werkgeheugenprestaties van kinderen. KU Leuven
Als we kinderen willen laten opgroeien tot competente, autonome en mentaal gezonde individuen dan is een adequaat werkgeheugen (WG) van het grootste belang. WG is een sterke lange termijn predictor voor schools presteren, functioneren en welbevinden. Recente interventieprogramma’s stimuleren het WG en zetten steeds meer in op het creëren van de ideale klasomgeving waarin het WG optimaal kan ontwikkelen. Een ideale klasomgeving veronderstelt ...
Machteloos of Machtig? Leerkrachtreacties op pesten zoals ervaren door leerlingen: meting, antecedenten en effecten KU Leuven
Pesten onder kinderen is een groot probleem op scholen wereldwijd, met verscheidene ernstige gevolgen op korte en lange termijn voor slachtoffers. Op school zijn leerkrachten verantwoordelijk voor het waarborgen van een veilige leeromgeving. Hoewel hun rol in pestprocessen recentelijk meer aandacht kreeg, is er weinig inzicht in de door leerlingen ervaren leerkrachtreacties op pesten, hun antecedenten en hun effecten op pestgedrag. Om deze ...
MOGELIJKE - Power to All Teach. Competentieontwikkeling om een U+200BU+200Binclusieve leeromgevingen te creëren. Universiteit Gent
Overal ter wereld worden scholen en leerkrachten geconfronteerd met een groeiende diversiteit en toenemende complexiteit (sociale ongelijkheid, labeling,...). In het verleden werd, bij de toewijzing van kinderen aan scholen en klassen, eerder uitgegaan van een segregatiemodel dan inclusie te bevorderen. Vandaag zien we een tendens naar meer inclusieve leeromgevingen. Dit stelt echter enorme uitdagingen aan de professionele ontwikkeling van ...
Binnenstebuiten: De rol van mentale representaties van leerkrachten in hun relaties met individuele leerlingen KU Leuven
Leerkrachten hebben dagelijks verschillende interacties met de leerlingen in hun klas en internaliseren deze ervaringen in mentale representaties van de relaties met deze individuele leerlingen (Pianta et al., 2003). De mentale representaties van leerkrachten van hun relaties met individuele leerlingen kunnen automatisch de affectieve en cognitieve sociale informatieverwerking van de leerkracht beïnvloeden met als gevolg dat deze de emoties, ...
De Invloed van de Leerkracht-Leerlingrelatie en -interactie op het Werkgeheugen van Kinderen in het Lager Onderwijs: een Multi-Method Benadering KU Leuven
Het werkgeheugen (WG), één van de kerncomponenten van executieve functies (EF), is verantwoordelijk voor het tijdelijk vasthouden en manipuleren van verbale en visueel-ruimtelijke informatie. Het speelt een belangrijke rol in planning, besluitvorming, redeneren en probleemoplossend denken, waardoor het van cruciaal belang is voor de schoolprestaties en het sociaal functioneren van kinderen. In het lager onderwijs, waar fundamentele ...