Projecten
De veerkracht van leerkrachten bij het onderwijzen van kinderen met gedragsproblemen vergroten: een focus op relationele vaardigheden KU Leuven
Leerkracht-leerlingrelaties liggen aan de basis van goed onderwijs. Zowel leerkrachten als leerlingen profiteren van positieve, nabije relaties, en lijden onder negatieve, conflictueuze relaties. Tot hiertoe is slechts in beperkte mate onderzocht welke specifieke competenties leerkrachten nodig hebben om positieve, dyadische relaties met leerlingen te bouwen, hoe competent leerkrachten zich voelen in het bouwen van deze relaties, en hoe de ...
De veelzijdige rol van leerkrachten bij pesten onder leerlingen en de wisselwerking met peer relaties KU Leuven
Het recht van kinderen om te worden beschermd tegen alle vormen van geweld wordt ernstig bedreigd door het probleem van pesten op school. Herhaaldelijk het doelwit zijn van opzettelijk agressief gedrag door machtigere leeftijdsgenoten is gerelateerd aan verscheidene nadelige gevolgen op korte en lange termijn. Pesten moet daarom zoveel als mogelijk verminderd en vermeden worden. Dit proefschrift biedt vanuit een socio-ecologisch perspectief ...
Brothers in Spirit? Czerny and Liszt interpreting Beethoven Orpheus Instituut
During fourteen months in 1822–23, Carl Czerny was Franz Liszt’s piano teacher. Legend has it that Czerny introduced the 11-year old Liszt to Ludwig van Beethoven. A personal connection between Beethoven and Liszt may never have existed, but Liszt used the alleged story of a Weihekuss (“consecration kiss”) to endorse his eventual authority as a Beethoven performer, advocate, and editor.
In my research project, the ...
Sociale dynamieken in de ontwikkeling van schoolse betrokkenheid: De rol van peers, leerkrachten, en hun wisselwerking KU Leuven
Hoewel schoolse betrokkenheid belangrijk is voor succesvol leren, presteren, en afstuderen (Christenson et al., 2012a; Fredricks et al., 2016), wijst onderzoek op een daling van de schoolse betrokkenheid van adolescenten. Deze neerwaartse ontwikkeling zou verklaard kunnen worden door leeftijdsgebonden risicofactoren in de schoolcontext. Dit proefschrift gaat in op belangrijke hiaten in de literatuur door meer inzicht te bieden in de manier ...
CONNECTIES in de KLAS (CiC): Relaties met leerkrachten en peers en hun effecten op de mentale gezondheid van adolescenten KU Leuven
Mentale gezondheid van leerlingen en relaties met leerkrachten en peers: Hun samenspel ontrafeld KU Leuven
De Covid-19 pandemie heeft de cruciale rol van sociale relaties voor de mentale gezondheid van jongeren in de schijnwerpers geplaatst. Het promoten van positieve relaties kan dan ook een laagdrempelige, maar centrale hefboom vormen in de preventie van mentale problemen bij jongeren in de nasleep van de pandemie. Dit project focust op sociale relaties op school. Meer bepaald zoomt het in op het weinig bestudeerde samenspel tussen verschillende ...
EEN BLIK OP DE LEERKRACHT ALS OMSTANDER BIJ PESTEN OP SCHOOL: inzicht in helpende en schadelijke reacties van leerkrachten bij pesten KU Leuven
Ondersteunende Leerkracht-Leerling Relaties ter Bevordering van het Welbevinden van Adolescenten. KU Leuven
Er is veelvuldig wetenschappelijk onderzoek dat toont dat ondersteunende leerkracht-leerling relaties bijdragen aan het leren, de mentale gezondheid en de veerkracht van adolescenten. Toch weten we nog weinig over hoe leerkrachten werken aan goede relaties met hun leerlingen in het secondair onderwijs. Gekaderd binnen een ecologisch perspectief op veerkracht dat het belang van relaties tussen volwassenen en kinderen benadrukt, wil dit ...
CONNECTIES in de KLAS (CiC): Relaties met leerkrachten en peers en hun effecten op de mentale gezondheid van adolescenten KU Leuven
Theorie en onderzoek wijzen op het belang van positieve leerkracht-leerling en peer relaties voor de mentale gezondheid van adolescenten. Tot hiertoe zijn relaties met leerkrachten en met peers echter meestal onafhankelijk van elkaar onderzocht; onderzoek over hun relatieve en gezamenlijke bijdrage tot de geestelijke gezondheid is schaars. Dit project beoogt om onze kennis uit te breiden en te verdiepen door twee centrale onderzoeksdoelen: ...