< Back to previous page

Publication

Verschillende wegen naar ‘Leren en Werken’: een exploratief kwalitatief Onderzoek

Journal Contribution - Journal Article

Abstract:In Vlaanderen kunnen jongeren vanaf 15 jaar overstappen van het voltijds onderwijs naar ‘Leren en Werken’, een deeltijds stelsel waarin theorie gecombineerd wordt met een praktijkopleiding buiten de schoolmuren. Het profiel van vele leerlingen in dit stelsel – schoolse achterstand, chaotisch schoolparcours, lagere sociaaleconomische status – doet vermoeden dat het niet enkel gaat over jongeren die op een bewuste manier hebben gekozen om al werkende een beroep aan te leren, maar ook over kwetsbare jongeren voor wie het voltijds onderwijs geen perspectief meer biedt. Om een beter zicht te krijgen op de toeleiding van jongeren naar Leren en Werken namen we kwalitatieve diepte-interviews af bij 47 respondenten. Zij blijken allesbehalve een homogene groep te vormen. Op basis van eerder onderzoek en onze eigen verkennende analyses schetsen we de diversiteit in hun toeleidingstrajecten, en identificeren we een aantal constellaties van persoons- en contextgebonden factoren die maken dat jongeren de overstap maken naar Leren en Werken. Het spanningsveld tussen jongeren die vanuit een ‘positieve keuze’ intreden in het deeltijds onderwijs en jongeren bij wie er eigenlijk weinig sprake was van een keuze, maar eerder van een ‘negatieve selectie’, komt duidelijk naar voor.
Published in: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten
ISSN: 1377-2104
Issue: 1
Pages: 20 - 37
Publication year:2015
Accessibility:Closed
Review status:Peer-reviewed