Project
Factor (PWO)
De aanleiding van dit project zijn de resultaten van het peilingsonderzoek naar de eindtermen van wiskunde in de 1ste graad secundair onderwijs. Zowel in de A-stroom als in de B-stroom bereikt ongeveer de helft van de leerlingen de stroomeigen eindtermen basisvorming getallenleer (niet). Voor de eindtermen basisgeletterdheid wiskunde is er een groter verschil tussen de A-stroom en B-stroom. De eindtermen basisgeletterdheid moeten door elke individuele leerling worden bereikt. Uit het onderzoek blijkt dat enkel de leerlingen A-stroom voor de toets Tabellen en diagrammen het minimumniveau bereiken: 96%. In de B-stroom is dat slechts 70%. Voor de andere toetsen van de basisgeletterdheid liggen de slaagpercentages in de A-stroom tussen 90% en 80%. In de B-stroom liggen deze percentages tussen de 60% en 40%. Aangezien dit de eerste peiling is naar de nieuwe eindtermen wiskunde in de eerste graad, kan er geen historische vergelijking gemaakt worden. Voor het onderdeel getallenleer kan dit enigszins wel gedaan worden. In de resultaten van 2018 en 2019 vielen de cijfers ook tegen. De cijfers over de basisgeletterdheid lijken best mee te vallen, maar deze eindtermen zijn het absolute minimum en zouden door iedereen gehaald moeten worden. Uit het onderzoek blijkt ook dat de motivatie voor wiskunde matig is, minder dan de helft van de leerlingen geeft aan graag wiskunde te doen (A-stroom 42%, B-stroom: 36%). Tot slot geven leerkrachten en leerlingen gemiddeld genomen eerder een matige score over binnenklasdifferentiatie. Het doel van dit project is om een digitaal webgebaseerd remediëringsgame te ontwikkelen om leerlingen en leerkrachten van de eerste graad secundair onderwijs te ondersteunen in het behalen van de eindtermen wiskunde. De game zal zich automatisch aanpassen aan het niveau van de leerling, oefeningen worden bijgevolg volledig op maat van de leerling aangeboden. De leerkracht krijgt via een interactief dashboard inzicht in de voortgang van de leerling. In eerste instantie zal de game die inhouden aanbieden uit het curriculum van het basisonderwijs, waarvan geweten is dat leerlingen ze voldoende moeten oefenen en automatiseren om de voorziene inhouden in de eerste graad van het secundair onderwijs aan vast te kunnen knopen. Zo kunnen leerlingen zelfstandig eventuele lacunes bijwerken en via het dashboard kunnen leerkrachten dit bijkomend leerproces monitoren. In tweede instantie kunnen de oefenbare inhouden van de eerste graad van het secundair onderwijs aan de game worden toegevoegd, waardoor extra oefenkansen in of buiten de klas gecreëerd worden.