< Back to previous page

Project

URBAN XR LAB (URBAN XR LAB)

Within URBAN XR LAB, we will explore how to actively engage 14+ youth in (re)designing spaces, focusing onsustainable use of space and the potential of Extended Reality (XR) for visualization and simulation of designs. We immerse young people in the subject matter through demonstrations, workshops and a company visit. Then we challenge them through a design sprint and end with a concrete virtual concept presented to a wide audience. We organize co-creation sessions with experts from research groups GenZ-lab, Vital Cities and HitLab, the programs Built Environment and Social Readaptation Sciences, as well as the XR company ULiA. The knowledge gained from three different test tracks will be recorded in a roadmap with accompanying templates, instruction sheets and/or videos. We are also developing a roadmap with concrete tools and inspiring examples to support STEM academies and youth organizations in setting up similar STEM trajectories.
Date:1 Feb 2024 →  Today
Keywords:stem, duurzaam ondernemen test binnen 2023 smart doelstelling, ecologisch, sociaal
Disciplines:Secondary education
Project type:Collaboration project
Results:roadmap, templates, draaiboek (met daarin ook de vertaalslag van de methodiek naar een concreet stappenplan) en bijhorende instructiefilmpjesinhoudelijke aanzet voor train the trainers sessie (vervolgverhaal binnen STEAMHive)eigen zomeraanbod in Kortrijk, al dan niet in samenwerking met onze STEM-partners in Kortrijk (Textuur, Abby, Design Regio Kortijk, Maakbib…)inspirerende voorbeelden (doorlopen trajecten) CONCRETE DOELEN EN CRITERIA 1. Jongeren met een reeds STEM-profiel positief in de kijker zetten én jongeren met een niet-STEM-profiel aan STEM-ontdekking laten doen. Optimaal inzetten op het stimuleren van cross-overs tussen deze twee profielen. Criteria: Documenteren van concrete inspirerende voorbeelden waarin beide profielen ‘groeien’ doorheen het traject. 2. Stimuleren van STEM-gerichte talenten (wetenschappelijke en technische vaardigheden) bij jongeren. Criteria: Documenteren van de toename van specifieke STEM-gerelateerde vaardigheden bij de jongeren gedurende het traject1. Optimaal inzetten en ontwikkelen van de 'Inner Development Goals[1]: Transformational Skills for Sustainable Development'. Criteria: Samen met de diverse partners wordt bepaald welke van de ‘Inner Development Goals’ relevant zijn voor het traject. Doorheen het project wordt op diverse momenten met de jongeren stilgestaan bij deze doelstellingen en wordt ingezoomd op hun groei én uitdagingen. 2. Jongeren aanzetten en bewustmaken van impactgericht handelen. Criteria: Doorheen het proces wordt, samen met de jongeren, ingezoomd op de concrete stappen die de jongeren zetten en in welke mate deze bijdragen tot een positieve verandering. 3. Positief profileren van een bredere kijk op STEM-profielen voor zowel de jongeren, betrokken actoren en het bredere publiek ((groot)ouders, jeugdwerkers, geïnteresseerde buitenstaanders).Criteria: Verzamelen van testimonials om later te verwerken in draaiboek én om een communicatiecampagne op te zetten op onze socials om STEM-profielen meer in the picture te zetten. 4. Vergroten van draagvlak bij jongeren voor duurzaam ruimtegebruik.Criteria: Documenteren van de veranderingen in houding en betrokkenheid van de jongeren met betrekking tot duurzaam ruimtegebruik voor en na deelname aan dit STEM-traject. Dit door zowel voor- als na een interview af te nemen van de jongeren. 5. Verwerven van inzichten mbt draagvlakversterking voor en/of educatie over duurzaam ruimtegebruik. Criteria: Mate waarin de jongeren de opgedane kennis en inzichten overdragen aan derden meten op basis van hun eindpresentatie.