Project
Ontwikkeling en validatie van een trainingscurriculum en trainingsmodel voor percutane nefrolithotomietaken (PNL) volgens proficiency based progression training methodologie
Percutane nefrolithotomie (PNL) is de standaardprocedure voor grote nierstenen en biedt een hoger stone free rate in én is minder invasief in vergelijking met open, laparoscopische of robotische chirurgie. Omdat de PNL superieur is in vergelijking met open chirurgie wat betreft morbiditeit, patiëntenherstel en kostprijs, heeft PNL in de meeste instellingen de open chirurgische verwijdering van grote of complexe calculi volledig verdrongen. Het aanleren van de nodige vaardigheden om PNL veilig en vlot uit te kunnen voeren, vereist stapsgewijze training en heeft een significatnet leercurve. De PNL-procedure omvat verschillende stappen, zoals nierpunctie, correct gebruik van rigiede en flexibele endo-nefroscopen en correct gebruik van radiologische instrumenten zoals echografie en fluoroscopie. Voor educatieve- en trainingsdoeleinden zullen we in dit project kwalitatieve definities ontwikkelen van elke operatieve stap, en vervolgens van elke stap de prestatiekenmerken valideren (gezichtsvaliditeit, inhoudsvaliditeit, constructvaliditeit) die het best een referentie PNL operatie karakteriseren. Vervolgens zullen we evalueren of deze karakteristieken onderscheid kunnen maken tussen de prestaties van zeer ervaren en minder ervaren (maar getrainde) urologen. Deze gevalideerde prestatiekenmerken zullen dienen als een educatief- en trainingsinstrument om de PNL-training te optimaliseren en de kwaliteit ervan te waarborgen. De prestatiemetingen zullen worden gebruikt om cursisten formatieve en summatieve feedback te geven tijdens de opleiding. Metriekgebaseerde feedback die objectief, transparant en eerlijk is, stelt cursisten in staat om vooruitgang te boeken in hun leercurve op basis van hun aangetoonde, objectief beoordeelde en geverifieerde prestatieniveaus (d.w.z. bekwaamheid), in plaats van het aantal trainingsproeven of de trainingstijd. Het is aangetoond dat deze PBP-benadering de prestaties met 60% verbetert in vergelijking met conventionele training. Het PhD-project dat voorligt is gericht op het ontwikkelen van de prestatiemaatstaven voor PNL training. In parralel is er het ontwikkelen van een trainingsmodel. Deze kunnen samen een fundamenteel onderdeel vormen van het urologie proficiency-based progression (PBP) trainingscurriculum.