< Terug naar vorige pagina

Project

Zeg je JEZ tegen emoties?! Het bevorderen van emotionele competenties bij één- en meertalige kinderen op school

In Vlaanderen bestaan aanzienlijke verschillen in psychosociaal welzijn tussen ééntalige meerderheids- en minderheidsleerlingen die vaak meertalig opgroeien. Tot nu heeft onderzoek zich vooral gericht op het in kaart brengen van de directe verbanden tussen meertaligheid enerzijds en psychosociaal welzijn en schoolresultaten anderzijds, waardoor de belangrijke rol van emotionele competentie (het vermogen om emoties te uiten, te begrijpen en te reguleren) over het hoofd werd gezien. Op school besteden leraren meer aandacht aan de socialisatie van emoties, maar hun praktijken zijn niet noodzakelijk aangepast aan culturele verschillen in type, inhoud en uitdrukking van emotionele ervaringen. Bovendien kan de emotionele competentie van meertaligen inherent verschillen van die van ééntaligen als gevolg van verschillende socialisatie-ervaringen en verschillen in taalcompetenties. Toch weten we weinig over de wisselwerking tussen meertaligheid, emotiesocialisatie, emotionele competentie en psychosociaal welzijn. Dit project zal de impact van opvoeders van kinderen, en scholen en leerkrachten in het bijzonder, op het psychosociaal welzijn van meertalige kinderen onderzoeken door: (1) relaties te identificeren tussen emotionele competentie, psychosociaal welzijn en emotiesocialisatiepraktijken van leerkrachten, (2) voorwaarden op leraar- en (3) schoolniveau te onderzoeken die de doeltreffendheid van leerkrachten verhogen als emotionele socialisatieagenten.

Datum:1 jan 2024 →  Heden
Trefwoorden:teacher, emotional competence, psychosocial well-being
Disciplines:Onderwijs- en schoolpsychologie, Sociale psychologie niet elders geclassificeerd