< Terug naar vorige pagina
Project
DE-CONSPIRATOR: Het opsporen en tegengaan van informatie-onderdrukking vanuit een transnationaal perspectief (EUAR164)
Het voorgestelde project onderzoekt; a) hoe Rusland en China informatieonderdrukkingstactieken toepassen in de EU en haar partnerlanden
(PC's) en hoe zij deze tactieken construeren/strategiseren, b) welke gevallen van FIMI de meeste impact hebben gehad in EU-landen en PC's,
en hoe het belang van toekomstige FIMI-'aanvallen' kan worden gemeten. c) welke transnationale verspreidings- en consumptienetwerken zijn geweest
bijdragen aan het succes van pogingen tot onderdrukking van buitenlandse informatie binnen de EU, d) waarvan de sociale en psychologische drijfveren
vormen van FIMI slagen, e) hoe kunnen de bestaande wettelijke, regelgevende en diplomatieke kaders in de EU (zoals de AVG of Digitale
Services Act) en pc's worden verbeterd om een grotere weerbaarheid tegen dergelijke inspanningen op te bouwen, en f) kansen en valkuilen van platformniveau
bestuur dat verbeterd zou kunnen worden om de collectieve EU- en PC-verdediging tegen FIMI te verbeteren, op een interdisciplinaire, multi-methode,
onderling verbonden en multinationale wijze. De waarde van deze onderzoekskoppeling is; (1) FIMI beter begrijpen vanaf de kant van de dader
voor een nauwkeurigere verdediging, (2) waarom trans-Europese informatienetwerken bewust of onbewust (desinformatie versus desinformatie)
semantische verhalen over bepaalde FIMI-pogingen overnemen en bijdragen aan de binnenlandse en Europese verspreiding ervan, (3) synoptisch
het evalueren en methodologisch aanscherpen van bestaand onderzoek naar cognitieve en maatschappelijke factoren waarvan de onderwerp- en inhoudstypen nog steeds bestaan
meest opvallend in ‘succesvolle’ FIMI-gevallen, (4) de onderzoekslacunes op dit gebied benaderen door een interdisciplinaire focus te bieden
door politieke communicatie, internationale betrekkingen, sociale psychologie, gebiedsstudies (EU, China en Rusland), veiligheidsstudies te combineren
en computationele sociale wetenschappen, en (5) een uitgebreide oplossingsruimte bieden door een onderling verbonden menu van juridische, regelgevende,
diplomatieke en technologische beleids- en regelgevingsopties om FIMI op een meer gecoördineerde en doelgerichte manier tegen te gaan.
(PC's) en hoe zij deze tactieken construeren/strategiseren, b) welke gevallen van FIMI de meeste impact hebben gehad in EU-landen en PC's,
en hoe het belang van toekomstige FIMI-'aanvallen' kan worden gemeten. c) welke transnationale verspreidings- en consumptienetwerken zijn geweest
bijdragen aan het succes van pogingen tot onderdrukking van buitenlandse informatie binnen de EU, d) waarvan de sociale en psychologische drijfveren
vormen van FIMI slagen, e) hoe kunnen de bestaande wettelijke, regelgevende en diplomatieke kaders in de EU (zoals de AVG of Digitale
Services Act) en pc's worden verbeterd om een grotere weerbaarheid tegen dergelijke inspanningen op te bouwen, en f) kansen en valkuilen van platformniveau
bestuur dat verbeterd zou kunnen worden om de collectieve EU- en PC-verdediging tegen FIMI te verbeteren, op een interdisciplinaire, multi-methode,
onderling verbonden en multinationale wijze. De waarde van deze onderzoekskoppeling is; (1) FIMI beter begrijpen vanaf de kant van de dader
voor een nauwkeurigere verdediging, (2) waarom trans-Europese informatienetwerken bewust of onbewust (desinformatie versus desinformatie)
semantische verhalen over bepaalde FIMI-pogingen overnemen en bijdragen aan de binnenlandse en Europese verspreiding ervan, (3) synoptisch
het evalueren en methodologisch aanscherpen van bestaand onderzoek naar cognitieve en maatschappelijke factoren waarvan de onderwerp- en inhoudstypen nog steeds bestaan
meest opvallend in ‘succesvolle’ FIMI-gevallen, (4) de onderzoekslacunes op dit gebied benaderen door een interdisciplinaire focus te bieden
door politieke communicatie, internationale betrekkingen, sociale psychologie, gebiedsstudies (EU, China en Rusland), veiligheidsstudies te combineren
en computationele sociale wetenschappen, en (5) een uitgebreide oplossingsruimte bieden door een onderling verbonden menu van juridische, regelgevende,
diplomatieke en technologische beleids- en regelgevingsopties om FIMI op een meer gecoördineerde en doelgerichte manier tegen te gaan.
Datum:1 jan 2024 → Heden
Trefwoorden:Global and transnational governance, international law, human rights
Disciplines:Mensenrechtenwetgeving
Project type:Samenwerkingsproject